AF mest attraktiv blant ingeniørstudentene

Universum avdekker hvert år Norges mest attraktive arbeidsgivere og studenters karrierepreferanser ved norske universiteter og høyskoler, og i år har i overkant av 13.000 studenter sagt sin mening. AF er igjen kåret til en av Norges mest attraktive arbeidsgivere, samt «bransje beste».
AF Gruppen mottar Universum-prisen. Fra venstre: Linda Strand Jacobsen, prosjektleder kommunikasjon, rekrutteringssjef Annette Strøno og HR-direktør Karin Engen. Foto: Universum

AF Gruppen rangeres som den mest attraktive entreprenøren blant ingeniørstudenter på årets rangering fra Universum.

I undersøkelsen rangerer studentene sine drømmearbeidsgivere, svarer på hvordan de oppfatter disse samt angir hva som er viktig for de i valg av fremtidige arbeidsgivere. AF Gruppen rangeres som nr. 13 blant ingeniørstudentene og er dermed best i bransjen.

- Vi er glade og stolte over at studentene ønsker seg til AF. Kampen om de beste ingeniørstudentene er hard, og vi har intensivert vårt arbeid med å gjøre AF kjent for dem gjennom blant annet AF-kollektivet. I tillegg fremkommer det i undersøkelsen at ingeniørstudentene har lagt ekstra merke til aktivitetene vi har i sosiale medier, og det er veldig hyggelig å motta bekreftelsen på at vår satsing fungerer, sier HR-direktør Karin Engen.

Årets undersøkelse viser at AF Gruppens tilstedeværelse på høyskoler og universiteter er noe studentene setter pris på.

- Vi setter pris på å snakke med og møte studentene på deres egen arena. Dette er faktisk noe av det viktigste vi gjør. Her får vi anledning til å fortelle om hverdagen i AF gjennom ærlige og gode samtaler med studentene. Det er et stort apparat som igangsettes hver høst og vår, og det er et skikkelig dyktig AF-team som står bak denne fantastiske innsatsen, sier HR-sjef Rekruttering Annette Strøno.

- Må synliggjøre bransjen

13.000 studenter deltok i årets undersøkelse, som kårer de mest attraktive selskapene i flere bransjer. Blant ingeniørstudentene gikk bygg- og anleggsselskapene samlet sett ned i plassering i kåringen.

- Som bransje har vi fremdeles en vei å gå i å synliggjøre de spennende mulighetene som ligger her. Det er ikke mange selskaper du kan velge blant et så bredt spekter av virksomhetsområder som i AF, og det skal vi jobbe litt ekstra med å vise frem det neste året, sier Engen.

Hun trekker også frem mangfoldsarbeidet i bransjen som særlig viktig fremover:

- Som selskap har vi høye ambisjoner om fortsatt lønnsom vekst, og vi trenger derfor å tiltrekke oss de beste talentene. Da må vi også lykkes med å få flere kvinner til å søke på disse studieretningene, og ikke minst må vi få kvinnene til å søke seg til AF.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 22,6 mrd kroner i 2019 og har i dag ca 5700 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).