AF Gruppen topper lista over mest attraktive entreprenørselskap

Ble kåret til «årets klatrer» på Universums kåring.

HR-direktør Karin Engen (t.v.) og rekrutteringssjef Annette Strøno tok i mot prisen  for Årets klatrer. Foto: Universum.
HR-direktør Karin Engen (t.v.) og rekrutteringssjef Annette Strøno tok i mot prisen for Årets klatrer. Foto: Universum.

I Universums Professional Survey er AF Gruppen sammen med Veidekke den mest attraktive arbeidsgiveren blant entreprenørselskap.

Totalt kom selskapet på delt 15. plass i hele kategorien for ingeniører, og ble kåret til «årets klatrer», etter å ha steget betydelig de siste årene -  fra 40. plass i 2015 og fra 24. plass i fjor.

Trenger de beste folka

«Professional survey» er rettet mot ingeniører som er i arbeid. De spurte har i snitt har vært i jobb i seks-syv år og er i midten av 30-årene. Dette til forskjell fra Universum-kåringen på våren som retter seg mot studenter. I denne kåringen fikk AF Gruppen en sterk 10. plass – og scoret også best blant entreprenørene.

AF Gruppen har store ambisjoner om lønnsom vekst, og det er viktig å tiltrekke seg de største talentene. Selskapet er opptatt av å være en like god arbeidsgiver for kvinner og for menn. Gjennom prosjektet #debestefolka jobber AF Gruppen langsiktig med tiltak som skal øke kvinneandelen og sikre like karrieremuligheter.

–      Det er ekstremt gledelig å se at vi scorer så høyt på denne kåringen, og at arbeidet vi gjør gir resultater. AF Gruppen skal være et sted hvor de ansatte blir satset på og hvor man får muligheten til å utvikle seg. Dette er helt nødvendig i en bransje hvor det er hard kamp om de beste hodene, sier HR-direktør i AF Gruppen, Karin Engen.

Bra å skille seg ut

Global Account Manager I Universum Carlo Duraturo er imponert over hvordan AF Gruppen har styrket sin posisjon innenfor målgruppen de siste årene.

–      Det er flere som har hørt om selskapet nå enn tidligere, noe som nok blant annet skyldes kampanjene de har gjennomført. Vi ser at selskap som klarer å skille seg ut, er de som trekkes frem når ansatte i bransjen skal oppgi sin drømmearbeidsgiver, sier Duraturo.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 18,8 mrd kroner i 2018 og har i dag ca 5700 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

Innstilt til kontrakt av Avinor på Oslo lufthavn Gardermoen13.12.2019 13:19:43 CETPressemelding

Avinor har innstilt AF Gruppen som entreprenør for utførelse av entreprisen for innvendige bygningsmesssige arbeider på Oslo lufthavn. Arbeidene utføres i forlengelse av dagens pir øst ved Oslo lufthavn Gardermoen, og skal gi betydelig økt kapasitet på flyvninger utenfor Non Schengen-området. Utvidelsen av Oslo lufthavn er viktig for å videreutvikle Norges hovedflyplass som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for passasjerer og flyselskaper, og styrke rammevilkårene for norsk reiseliv, turisme og næringsliv.