AF Gruppen avslutter samarbeid med Prefaso

AF Gruppen avslutter samarbeid med Prefaso AS etter å ha avdekket uryddighet i enkelte av AFs prosjekter. Prefaso har blant annet vært engasjert av AF Gruppen som underentreprenør på Avinors prosjekt på Oslo lufthavn Gardermoen.

Prefaso er et selskap som leverer tjenester innen tekniske entrepriser. I forbindelse med oppstart av prosjektsamarbeidet er det avdekket uryddigheter knyttet til ansettelsesvilkår for de ansatte, og brudd på utbetalingsfrister. AF Gruppen har i denne forbindelse informert de ansatte om at selskapet vil stå ved sitt solidaransvar, og at alle ansatte skal få fullt betalt.

- Dette er en uheldig situasjon, og vår fremste prioritet er å sikre at alle ansatte får lønn og at arbeidsvilkårene blir ivaretatt på en god måte. Vi jobber nå med å finne løsninger for å ivareta arbeidernes rettigheter og samtidig opprettholde fremdriften på prosjektene, sier Eirik Wraal, konserndirektør for Energi og Miljø i AF Gruppen.

I samarbeid med Avinor er det avdekket brudd på utbetalingsfrister som har ført til at AF Gruppen nå utestenger Prefaso fra Avinors byggeplass på Oslo lufthavn Gardermoen.

- Avinor ser veldig alvorlig på disse bruddene, men er glade for at våre interne rutiner fungerer. Vi har sikkerhet og arbeidsforhold som høyeste prioritet i våre utbyggingsprosjekter, og vi skal fortsette å sikre at forholdene på våre byggeplasser er i henhold til norsk lov, sier Erik Krogseth, prosjekt- og utbyggingsdirektør i Avinor.

AF Gruppen har en kompromissløs holdning til sikkerhet og etikk og har strenge krav til leverandører og underentreprenører. Selskapet skal kun benytte leverandører og underentreprenører som forplikter seg til selskapets retningslinjer.

- Avinor har engasjert en LO-koordinator i prosjektet. Det er også en kontinuerlig dialog med myndighetsorganer og med entreprenørene om lønns- og arbeidsforhold. Både med tanke på å forhindre, og for å avdekke uheldige arbeidsforhold, sier Krogseth.

AFs virksomhet og ansatte skal kjennetegnes av god etisk framferd, et arbeid som ble ytterligere forsterket i 2014 gjennom selskapets seriøsitetsinitiativ. Organisatoriske og strukturelle tiltak er implementert for å forhindre at leverandører og underentreprenører bryter selskapets retningslinjer.

- Vår konkurranseevne og plass i samfunnet begynner og slutter med at vi er til å stole på. En kompromissløs holdning til etikk er en del av fundamentet i vår forretningsstrategi, avslutter Wraal.