Advarer: Liten feil med bilbelte kan gjøre stor skade

– Mange plasserer bilbelte feil på kroppen. Det kan føre til alvorlige skader og dødsfall ved en bilulykke.

En liten feil, som å ha hoftebeltet over en genser, kan gjøre skade i en kollisjon. Beltet skal strammes godt, og ligge ned på hoften. Foto: Fremtind.

Det sier Trond Boye Hansen, tidligere paramedic og ulykkesgransker ved OUS Ullevål sykehus, nå assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon. Han har jobbet med trafikksikkerhet i en årrekke.

– Både belteføring, sittestilling og klær kan skape livsfarlige situasjoner, og dette er det altfor mange som ikke er klar over, sier Boye Hansen.

Han forteller at de fleste vet at de skal ta av seg tykke jakker, men ifølge havariinspektøren, bør også gensere tas av.

– En mulighet er å ta beltet under genseren. Det skal strammes godt, og ligge ned på hoften. Er beltet for høyt oppe på magen, kan det føre til alvorlige skader i buken dersom bilen krasjer, sier Boye Hansen.

Sommer er høysesong for bilulykker

I en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, oppgir nær èn av fire nordmenn at de skal på bilferie i Norge i sommer. Det tilsvarer over èn million biler på norske veier.

– Sommeren er vanligvis høysesong for alvorlige trafikkulykker, og det stiller høyere krav til oss som sjåfører. Ta deg tid til å sjekke at bilbeltene sitter som de skal før dere kjører, og sikre at det ikke er løse gjenstander i bilen. Det kan redde liv, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Huskeliste for en trygg biltur:

• Sørg for at bilbelte er riktig festet: For at bilbeltet skal beskytte deg best mulig, skal det være festet tett inntil kroppen. Det skal ligge stramt nede på hoften og alltid over skulderen.

• Sikre at bagasjen er pakket forsvarlig: Tunge gjenstander bør plasseres nederst i midten og så lang frem som mulig i bagasjerommet. Husk at du alltid bør ha fri sikt bakover for å få oversikt over hva som skjer bak bilen. Pakk derfor heller i bredden enn i høyden.

• Ta det pent på veiene: Unngå høy fart og forbikjøringer, og la mobilen ligge mens du kjører.

Ta deg tid til å sjekke at bilbeltene sitter som de skal før dere kjører. Det kan redde liv, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Trond Boye Hansen er assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

0106 Oslo

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.