Advarer om utbredt svindel før jul
Jul er høysesong for svindel og IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 ser at bruken av falske nettbutikker er ekstra utbredt i år.
– På grunn av COVID-19 har flere butikker hatt problemer med å få inn enkelte varer. Når foreldre ikke finner det barna ønsker seg i kjente nettbutikker, kan det bli fristende å ta sjansen på en ukjent nettbutikk som har varen inne. Det kan være en svindelbutikk, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4.
– Vi ser at svindlerne er raske med å sette opp og ta ned igjen falske nettbutikker. Mange er aktive i kun et døgn, før de tas ned og erstattes av nye falske nettbutikker, sier Wieringa.
Vær kritisk til gode anmeldelser
Du bør være kritisk til nettbutikker der den eneste formen for kontaktinformasjon er et kontaktskjema. Ut fra angrerettloven er norske nettbutikker påbudt å opplyse om adresse, e-post og organisasjonsnummer. I tillegg bør du undersøke hvor lenge nettsider har eksistert og ikke stole på gode anmeldelser.
– Svindlerne gjør seg stadig mer flid, også for «feller» som bare skal være aktive i et døgn. Hvis en nettbutikk fremstår som trygg på grunn av gode anmeldelser, bør du undersøke anmeldelser noen måneder tilbake i tid. Ingen ekte nettbutikker får kun fem stjerner over en periode på tre måneder, sier Wieringa.
Svindel også utenfor internett
Målet med falske nettbutikker er å få tak i informasjon om betalingskortet ditt eller annen personlig informasjon som svindlerne kan utnytte. Den siste tiden har KnowBe4 lagt merke til at svindlere også forsøker å lure til seg slik informasjon på offentlige steder, for eksempel et kjøpesenter.
– Svindlere tar kontakt med forbipasserende og sier at de har gått tom for batteri på telefonen sin og spør om å få låne din for å ringe noen. De opptrer i par og det kan være unge svindlere som tar kontakt med andre ungdommer og sier at de må ringe moren sin, forklarer Jelle Wieringa.
– Ikke lån bort telefonen din
Den ene av svindlerne distraherer deg, mens den andre enten ringer et svindelnummer som tapper deg for penger, eller går inn i apper der du er pålogget.
– Målet er ikke å stjele mobiltelefonen, men å hente ut mest mulig personlig informasjon eller å ta over kontoer der du er innlogget. Bare det å få tak i en e-postadresse eller telefonnummeret ditt kan være av interesse, sier Wieringa.
Så langt kjenner KnowBe4 til flest tilfeller av denne typen svindel i USA.
– Effektive svindelmetoder sprer seg raskt og vi må forvente at dette også foregår i Norge. Nå som det nærmer seg jul ser vi at svindlere utnytter at mange ønsker å være ekstra hjelpsomme i julen. Mitt klare råd er å si nei til alle som ønsker å låne telefonen din. Hvis du vil hjelpe bør du heller tilby deg å ringe selv, og gi en beskjed til den svindlerne påstår at de må snakke med, råder Wieringa.
Nøkkelord
Kontakter
Jelle Wieringa
Sikkerhetsekspert
Telefon: +31 (30) 7996381
E-post: jellew@knowbe4.com
Bilder
Om KnowBe4
KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, og brukes av mer enn 54 000 organisasjoner over hele verden.
Våren 2019 kjøpte KnowBe4 det norske selskapet CLTRe, som forsker på sikkerhetskultur. CLTRe ble senere til KnowBe4 Research og det er KnowBe4s forskningssenter, som er lokalisert i Oslo.
Knowbe4 Research forsker på sikkerhetskultur, risiko, menneskelig atferd og hvordan atferd påvirker sikkerheten. Målet er å finne ut mer om hva som må til for å redusere sikkerhetsrisikoen mennesker utgjør i en organisasjon.
Forskningssenteret i Oslo jobber uavhengig av KnowBe4s andre enheter og har som mål at forskningsfunnene skal komme hele IT-sikkerhetsbransjen til gode, ikke kun KnowBe4 og selskapets kunder.
Følg pressemeldinger fra KnowBe4
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KnowBe4 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra KnowBe4
Sikkerhetseksperter tror vi får se flere løsepengeangrep i 202315.12.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Sikkerhetsekspertene til IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 har pekt ut fem cybersikkerhetstrender de mener vi får se mer av i 2023. Løsepengeangrep mot flybransjen og mer deepfake-svindel er blant truslene vi må være forberedt på.
Dette bør forhandlere gjøre før Black Friday og julehandelen21.11.2022 07:45:00 CET | Pressemelding
Under Black Friday og julehandelen handler vi for store beløp og svindlere utnytter dette ved å utgi seg for å være både butikker og pakkeleverandører. – Forhandlere må være forberedt på at svindlere kan utgi seg for å være dem, og ta sine forholdsregler, sier sikkerhetsekspert.
Lenker er mest effektivt for å lure oss31.10.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Lenker i e-poster trykkes på av mange, viser nye phishing-testresultater. – Dette er en effektiv metode som utnyttes av svindlere, og metoden har blitt mer effektiv etter Covid, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.
Slik beskytter du deg mot deepfake13.10.2022 08:50:00 CEST | Pressemelding
Svindlere bruker i økende grad deepfake-teknologi for å lure oss. – Avanserte metoder lykkes ofte i å lure oss, men det er flere tegn du kan se etter for å avsløre deepfake, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.
– Utrente ansatte utgjør en stor risiko3.10.2022 08:55:00 CEST | Pressemelding
En ny studie viser at mer enn hver femte ansatt som ikke har fått sikkerhetsopplæring, ikke vet hvem de skal kontakte ved et sikkerhetsbrudd. – Utrente ansatte utgjør en stor risiko for organisasjonen de jobber i, sier Chief Research Officer Kai Roer i KnowBe4.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom