Advarer nye hytteeiere mot å fikse alene på avsidesliggende hytter

Hytta kan ofte ligge et stykke fra folk og da er det ekstra viktig å tenke på sikkerhet. Byggmax advarer spesielt mot å fikse alene på avsidesliggende hytter, og hvis du først skal fikse alene bør du ta disse forhåndsreglene.
Vær forsiktig i høyden.

– Skal du først fikse alene et sted hvor ingen hører deg rope om hjelp så anbefaler vi at du tar enkelte forhåndsregler. Du bør tenke en ekstra gang gjennom alt du skal gjøre og hvordan du kan gjøre det trygt og sikkert. I tillegg anbefaler vi å avtale jevnlig kontakt med noen, som kan ta affære, dersom de ikke hører fra deg. Vi vet at fall selv fra små høyder kan gi store skader, og fiksing haster aldri så mye at du ikke kan gjøre det sikkert, forklarer Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.

SSB rapporterer 35% flere solgte hytter enn normalt siste 2 årene, og en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Byggmax viser at hele 8 av 10 planlegger å fikse selv i sommer.

– Våre undersøkelser viser at hele 8 av 10 skal fikse eller bygge selv i sommer, og vi har hentet inn ekstrahjelp til å ta unna nybakte hytteeiere og andre fikselystene.  Sommersesongen er jo høysesong hos oss, og vi bruker anledningen til å minne om sikkerhet, forteller Hamberg.

Byggmax ti tips for trygg hjemmefiksing:

Ring en venn! Det er alltid best å være to. En god hyttenabo kan bli en venn for livet.

Sjekk utstyret. Mangler stigen gummiknotter? Står gardintrappen stabilt? Er sikkerhetsutstyret intakt?

Vær forsiktig i høyden. Stigen skal stå bratt og ha godt feste mot bakken. Halvparten av ulykkene med stiger skjer ved at bunnen glir rett ut, vekk fra veggen og raser nedover. Optimal vinkel er 75 grader. Flytt heller stigen ofte fremfor å lene deg ut. Husk at stige er en farlig arbeidsplattform, og er kun ment for lette arbeidsoppgaver. Bruk sikkerhetssele i høyden.

Bruk hansker. Både inne og ute. Velg tykkelse avhengig av arbeidet du skal gjøre.

Pass på øynene. Bruk sveise- og vernebriller en gang for mye heller enn en gang for lite. Også når du skal sage.

Bruk sko. Gjerne vernesko eller andre solide sko. Sandaler er for stranda. Bruk fullt verneutstyr for motorsag.

Vær obs på brannfare. Feil i elektriske anlegg er en av de vanligste årsakene til brann. Ikke belast anlegget mer enn det er beregnet for.

Les bruksanvisningen. Kanskje særlig når du skal bruke elektriske apparater og verktøy.

Ta pauser. Unngå lavt blodsukker og tretthet.  Uten mat og drikke duger hjemmefikseren ikke.

Rydd. En ryddig arbeidsplass øker sikkerheten.

Vær forsiktig i høyden.