Advarer mot svindel i sommerferien

Selv om du tar ferie, er svindlerne fortsatt på jobb og det er viktig å passe seg for utbredte svindelmetoder. – Du må bevare din kritiske sans, også i feriemodus, sier sikkerhetsekspert.
SJEKK: Hvis du stusser på en forespørsel i en jobb-e-post du mottar i ferien, bør du ta opp telefonen og sjekke at det som står der er riktig, før du gir fra deg informasjon eller klikker på en lenke, råder Kai Roer i CLTRe. Foto: iStock

Situasjoner som gjør oss mindre årvåkne og kritiske utnyttes av kriminelle. Sommerferien er et eksempel på det.

– Årets sommer er preget av hjemmekontor, og flere vil ta med PC eller Mac til hytta eller andre steder de fortsatt kan jobbe fra. Da er det viktig å oppbevare PC-en et sikkert sted, og huske på at informasjonen du har på den ofte er mer verdifull enn selve maskinen. Ta derfor sikkerhetskopier av innholdet og pass på at du har et sikkert passord, råder sikkerhetsekspert Kai Roer. Han er daglig leder i CLTRe, forskningssenteret til det globale IT-sikkerhetsselskapet KnowBe4.

– Ikke stol på e-post fra sjefen

Det som bekymrer sikkerhetseksperten mest, er faren for å bli utsatt for digitale tyveri eller svindelforsøk. Svindelforsøk skjer ofte gjennom «phishing» på e-post eller SMS, der svindlernes mål er å få deg til å oppgi sensitiv informasjon. Et eksempel er en e-post mange har mottatt i juni, som utgir seg for å komme fra Skatteetaten. Mottakerne blir bedt om å klikke på en lenke for å bekrefte skatterefusjon.

– Lignende svindelforsøk kan i løpet av sommeren dukke opp i innboksen til e-posten du bruker på jobb eller privat. Nettsvindlere ønsker å utnytte at vi ofte er mindre årvåkne i ferien, sier Roer.

– Et svindelforsøk kan også se ut som en e-post fra kollegaen eller sjefen din. Hvis du stusser på en forespørsel du får i en e-post i ferien, bør du ta opp telefonen og sjekke at det som står der er riktig, før du gir fra deg informasjon eller klikker på en lenke, råder Kai Roer.

Unngå også norske nettverk

Roer advarer også mot å koble seg på åpne trådløse nettverk.

– Mange passer seg for dette i utlandet, men også i Norge utgjør det å koble seg på et åpent nettverk en risiko. Flere nettverk kan ha et navn som høres trygt ut, mens det i realiteten er et nettverk som er satt opp av svindlere, som vil kunne se alt du gjør på nett når du er tilkoblet nettverket. Det er bedre å bruke mobilnettet også når du er på reise i Norge, sier Kai Roer.

Fem tips til nett- og e-post-bruk i ferien:

1. Vær kritisk til e-poster der du bes oppgi personnummer, kredittkortnummer eller annen sensitiv informasjon. Det kan være phishing-forsøk.

2. Phishing-e-poster utgir seg ofte for å komme fra Skatteetaten, store kjente selskaper eller banker. Ikke trykk på lenker i e-poster, skriv heller adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside.

3. Ta kontakt med avsenderen av en e-post, hvis du stusser på en forespørsel fra noen du kjenner. Ring eller opprett en ny e-post der du selv skriver inn en e-postadresse du allerede har til personen.

4. Følg med på kredittkortutskrifter og nettbanken under ferien. Da kan du raskt oppdage om noen har fått tak i informasjon om betalingskortet ditt og misbruker det.

5. Ikke bruk åpne trådløse nettverk, selv om de ser ut til å tilhøre en seriøs butikk eller restaurant. Det kan være et juksenettverk som er satt opp for å kunne se hva du gjør på nettet.

BRUK MOBILNETTET: Også i Norge utgjør det å koble seg på et åpent nettverk en risiko. – Det er bedre å bruke mobilnettet også når du er på reise i Norge, sier Kai Roer i CLTRe. Foto: iStock
SVINDELFORSØK: Mange har i juni mottatt en e-post som utgir seg for å komme fra Skatteetaten. – Lignende svindelforsøk kan i løpet av sommeren dukke opp innboksen din. Nettsvindlere ønsker å utnytte at vi ofte er mindre årvåkne i ferien, sier Kai Roer. Foto: Katrine Lunke