Advarer mot høyere matvarepriser
- Alle eksperter og erfaringer fra tilsvarende regulering i Frankrike sier det samme: Dette forslaget vil gi økte matvarepriser. I en tid med kraftig inflasjon, så forstår jeg ikke at politikerne er villige til å innføre noe vi vet vil øke matprisene med flere milliarder kroner, sier konsernsjef i NorgesGruppen Runar Hollevik.
- Regjeringen er i ferd med å innføre en forskrift de vet vil øke prisene. Jeg håper virkelig at Regjeringen lytter til innspillene i høringsrunden og skrinlegger dette forslaget for godt, fortsetter Hollevik.
Det eneste landet som har hatt et slikt forbud mot ulike innkjøpspriser er Frankrike, som fjernet forbudet i 2008. Da forbudet ble fjernet falt matvareprisene.
Forslaget er basert på et uriktig virkelighetsbilde
Hollevik mener forslaget bygger på et uriktig virkelighetsbilde. Det har festet seg et uriktig inntrykk av at NorgesGruppen gjennomgående har bedre innkjøpsbetingelser enn sine konkurrenter og at dette skader konkurransen, på tross av at Konkurransetilsynet har forsøkt å korrigere dette inntrykket.
Nylig la Konkurransetilsynet frem en rapport om forskjeller i innkjøpspriser. Den slår fast at forskjellene i innkjøpsprisene er betydelig mindre enn det enkelte aktører forsøker å gi inntrykk av og at forskjellene ikke skader konkurransen. Tilsynet slår også fast at forhandlinger er viktig for å styrke konkurransen til det beste for forbrukeren.
Regulering av innkjøpspriser vil ha en rekke negative effekter
Hollevik trekker frem fem negative effekter forskriften vil gi, som vil komme i tillegg til økte matvarepriser: Det vil bli dårligere konkurranse på leverandørsiden, insentivet til innovasjon og satsing på nyheter vil forsvinne og det blir mest lønnsomt for dagligvarekjedene å øke andelen egne merkevarer, på bekostning av nasjonale merkevarer. Det vil også bli vanskeligere å opprettholde like lave priser og samme tilbud i hele landet, samtidig som det blir enda vanskeligere å tilby forbrukerne et bredt vareutvalg i supermarkedene.
Kontaktpersoner:
Stein Rømmerud, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, 90119985
Bård Gultvedt, direktør næringspolitikk, 91335104
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom