Advarer mot brannfeller

En drøy uke før jul viser dødsbrannstatistikken at 42 personer har omkommet i branner her i landet. Det er en økning i forhold til fjoråret. Nå ber Brannvernforeningen alle om å vise brannvett ved feiring av jul og nyttår.
Levende lys og brennbare materialer er en farlig kombinasjon. Sørg for å ha god avstand mellom levende lys og julepynten. Foto: Shutterstock

-Vi har ingen liv å miste i brann. Derfor er det viktig at alle tar ansvar for seg og sine ved feiring av jul og nyttår, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Han peker på flere brannfeller som er viktig å unngå, både i julehøytiden og ellers i året. Det gjelder blant annet uforsiktig bruk av levende lys og komfyr. Feil bruk av elektrisk utstyr og utstrakt bruk av skjøteledninger er andre typiske brannfeller. Det samme gjelder røyking på senga.

Ifølge Søtorp er installasjon av komfyrvakt et rimelig og svært effektivt tiltak. Man får en komfyrvakt til rundt 3000 kroner og den er lett å installere selv. Det alene vil forebygge mange utrykninger fra brannvesenet og også branntilløp. Han mener ellers det er lurt med en sjekk av det elektriske anlegget og elektrisk utstyr for å forebygge brann i hjemmet.

-Skulle det likevel oppstå en brann i boligen er det livsviktig å ha røykvarslere og slokkeutstyr som fungerer. Sjekk at røykvarslere har friske batterier. Har man flere røykvarslere bør disse være sammenkoblet og gjerne også til det elektriske anlegget, poengterer Søtorp.

Fem råd for en mer brannsikker jul:

1. Gå aldri fra levende lys og dropp brennbar pynt

Gå aldri fra levende lys og gjør det til en rutine at den som har tent lysene har ansvar for at de slukkes. Ikke ha brennbar pynt i nærheten av levende lys, og sørg for å ha minst 10 cm avstand mellom lysene. Det gjelder også telys. Lykter, glass og figurer som skal huse tente lys må ha god lufting. LED-lys kan være et godt alternativ til levende lys med tanke på brannsikkerhet. Les mer om sikker bruk av levende lys her.

2. Hold deg på kjøkkenet og vær edru når du lager mat på komfyren

Vær til stede og edru når du bruker komfyren. Vi anbefaler alle å installere komfyrvakt for å øke brannsikkerheten i forbindelse med matlaging på komfyren. Rengjør vifta regelmessig slik at fettet ikke bidrar til å øke konsekvensene av en eventuell brann som starter på komfyren.

3. Fyr kun med tørr og ren ved og tennbriketter

Ha god trekk til det har blitt skikkelig fyr og reguler deretter trekken slik at det brenner med rolige flammer. Det kan være ulik måte å fyre på i hver enkelt ovn, så les derfor produsentens fyringsinstruks. Les mer om riktig fyring her.

4. Julebelysning ute må være egnet for utendørs bruk

Bruk egne lys og ledninger beregnet for utendørs bruk. Ikke la ledninger gå over dørterskelen eller gjennom vinduet. Se over all julebelysning for å forsikre deg om at det ikke er skader på ledninger og lyspærer før du tar det i bruk.
Les mer om brannsikker julebelysning her.

5. Bruk egnet skjøteledning for utendørs bruk

Skjøteledning bør ikke brukes permanent, men er ufarlig ved riktig bruk. Skal du bruke skjøteledning ute så bruk en som er laget for utendørs bruk, og pass på at den ikke overbelastes. Les mer om sikker bruk av skjøteledning her.

I tillegg til disse fem punktene er det også viktig å vite at det er et minstekrav om å ha en røykvarsler i hver etasje, og den skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom, også når døren mellom rommene er lukket. I tillegg anbefales røykvarslere på soverom og øverst i trapperom.

Brannvernforeningen fraråder å kombinere levende lys og brennbare materialer. Foto: Norsk brannvernforening
En komfyrvakt er  et rimelig og svært effektivt tiltak for bedre brannsikkerhet hjemme. Foto: Norsk brannvernforening
En komfyrvakt er et rimelig og svært effektivt tiltak for bedre brannsikkerhet hjemme. Foto: Norsk brannvernforening
Fungerende røykvarslere kan redde liv.  Foto: Norsk brannvernforening