Advarer mot bakruskjøring i julestria

1 av 4 sjåfører innrømmer å ha kjørt dagen derpå selv når de kanskje burde latt bilen stå. Det viser en undersøkelse fra Trygg Trafikk. De advarer mot «dagen derpå»-promillen i jul- og førjulstiden.

Foto: Colourbox

Den landsrepresentative omnibus-undersøkelsen er gjennomført av YouGov på oppdrag fra Trygg Trafikk, og avdekker nordmenns holdninger til bilkjøring dagen derpå.

– Det er urovekkende at hver fjerde norske bilist har kjørt selv om de innrømmer at de kanskje burde latt bilen stå. Husk at det er like viktig å være 100 prosent edru dagen derpå, og akkurat den samme promillegrensen som gjelder, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ingrid Trømborg.

De middelaldrende tar mest sjanser

1 av 4 nordmenn med førerkort innrømmer altså at de har kjørt bil dagen derpå, selv om de har vært i tvil om eget promillenivå. Verst er aldersgruppen 30 til 39 år. Der har nemlig så mye som 35 prosent gjort seg skyldig i tvilsom bakruskjøring.

Trygg Trafikk advarer nå mot å ta lett på promillegrensen i juletida – også dagen derpå.

– Vi er inne i en tid med julebord, juleselskaper og mange forpliktelser, særlig for de midt i livet. Det betyr gjerne en del alkohol, og for mange et sjeldent møte med brennevin. Det kan lett bli en farlig kombinasjon når du skal ut på veien etter en litt fuktig fest, fortsetter hun.

6 av 10 synes folk er for slepphendte

Hele 6 av 10 av alle nordmenn er faktisk av den oppfatning at mange tar for lett på promillenivået dagen derpå.

– Denne typen for «skjult» promillekjøring er noe som må tas på alvor. Sannheten er at det er veldig lite som skal til før du har betydelig nedsatt reaksjonsevne og konsentrasjon, slår Trømborg fast.

– Hvis du er i tvil, er du ikke i tvil

Undersøkelsen viser også at 4 av 10 har vært bekymret for at noen av de nærmeste har kjørt dagen derpå. Igjen utmerker de middelaldrende seg negativt med at nesten 5 av 10 – 49 prosent – har uttrykt bekymring overfor venner, partnere eller et familiemedlem. Trygg Trafikk minner om at du ikke nødvendigvis er edru, bare fordi du har sovet ut.

– Det er lett å tro at du er kjørbar, bare fordi du har sovet en natt og føler deg relativt edru. Hvis du er i tvil om du burde kjøre, er egentlig svaret klart. Da bør du la bilen stå, avslutter Ingrid Trømborg.

Foto: Colourbox

Følg saker fra Trygg Trafikk

Siste saker fra Trygg Trafikk

En annerledes påske – også i trafikken2.4.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Dette året vil vi sent glemme. Korona-pandemien påvirker oss på alle måter og det innebærer også at påska blir svært annerledes enn normalt. Det er ikke lov å dra på hytta i påska hvis denne ligger i en annen kommune enn hjemkommunen. Det blir dermed ikke påskeutfart slik det pleier. Vi må finne på ting å gjøre i nærmiljøet som ikke bidrar til å spre smitte. Mange vil dra på dagsturer enten ved bruk av bil, sykkel eller til fots. Trygg Trafikk gir dere noen råd med på turen.