Acarix tecknar ytterligare kommersiellt avtal i USA och erhåller beställning på CADScor®System i Louisiana.

Malmö, 10 juni, 2022

Acarix fortsätter att utöka täckningen i USA genom ytterligare ett kommersiellt partnerskap som täcker Louisiana och delar av Mississippi. Detta partnerskap med Bio-Rhythms Inc ger tillgång till kardiologiska mottagningar, akutmottagningar och primärvårdsmottagningar i geografiska områden med höga medicinska behov för snabb och kostnadseffektiv uteslutning av kranskärlssjukdomar.

Louisiana ligger i topp 5 av USA:s stater baserat på dödsfall som beror på hjärtsjukdom. Mängden patienter och behovet av snabb bedömning och snabb uteslutning är hög. Acarix:s CADScor®System har en stark potential att vara ett värdefullt hjälpmedel i den snabba bedömningen av dessa patienter, utesluta dem med låg risk samt skapa mer effektivitet och fokusera på dem som behöver kardiovaskulär läkarvård.

”Min kardiologipraktik vid Louisiana Heart Center har en hög belastning och vi välkomnar den här nya tekniken som kan hjälpa oss att bedöma patienter snabbt. Vi har fått ersättning från försäkringsbolag, vilket indikerar deras godkännande av den här tekniken. Med CADScor®System, förväntar vi oss att kunna ge lågriskpatienter en snabb hjälp och lugn i sinnet, samtidigt som vi börjar se en högre effektivitet i den hjärtsjukvård som vi ger våra patienter”, säger Dr. Marc Bernstein, MD, FACC, FCCP, FSCAI i Slidell, Louisiana.

”Jag är glad över att arbeta tillsammans med Acarix med att introducera CADScor®System i Louisiana och Mississippi. Den nya AI-baserade akustiska tekniken tillför ett avsevärt värde för läkare som bedömer patienter med bröstsmärtor. Jag har arbetat inom kardiologisk försäljning i 40 år och har inte sedan introduktionen av angioplastiken sett en sådan omvälvande teknik såsom Acarix har”, kommenterar Robin Karas, President för Bio-Rhythms, Inc.

”Jag är mycket imponerad av nätverket och kontakterna som Bio-Rhythms har med våra viktigaste målgrupper. Genom att arbeta med Robin kommer vi inte bara att kunna påverka patienters liv, utan även påverka hur hjärtvården sker i dessa stater”, kommenterar Helen Ljungdahl Round, President och VD för Acarix.

För mer information, kontakta:
Helen Ljungdahl Round, VD, tel +1 267 809 1225, +46 730 770 283, email helen.round@acarix.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av företagets nyhetsdistributör, GlobeNewswire.
Om Acarix
Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar innovativa lösningar för snabb AI-baserad uteslutning av kranskärlssjukdom (CAD). Det CE-märkta CADScor® System, som även har fått DeNovo-godkännande från FDA, är avsett för patienter som upplever bröstsmärta med misstänkt kranskärlssjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals fall av onödig, invasiv och kostsam diagnostik. Med hjälp av en icke-invasiv metod beräknar CADScor-systemet på mindre än 10 minuter en patientspecifik s.k. CAD-score som med minst 96 procents säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom (i en population med cirka 10 procents förekomst av CAD). Acarix är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX). Redeye AB (+46 (0)8 121 576 90, certifiedadviser@redeye.se) är bolagets Certified Adviser. För mer information besök www.acarix.com.

Sampo plc’s share buybacks 28/06/202229.6.2022 07:30:00 CEST | Press release

SAMPO PLC STOCK EXCHANGE RELEASE 29/06/2022 at 08:30 am Sampo plc’s share buybacks 28/06/2022 On 28/06/2022 Sampo plc (business code 0142213-3, LEI 743700UF3RL386WIDA22) has acquired its own A shares (ISIN code FI0009003305) as follows: Sampo plc’s share buybacksAggregated daily volume (in number of shares)Daily weighted average price of the purchased shares*Market (MIC Code)14,24842.24AQEU24,42242.25CEUX8,67542.27TQEX85,16742.21XHELTOTAL132,51242.22 *rounded to two decimals On 9 June 2022, Sampo announced a share buyback programme of up to a maximum of EUR 1 billion in compliance with the Market Abuse Regulation (EU) 596/2014 (MAR) and the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052. The programme, which started on 10 June 2022, is based on the authorization granted by Sampo's Annual General Meeting on 18 May 2022. After the disclosed transactions, the company owns in total 1,841,919 Sampo A shares representing 0.35 per cent of the total number of shares in Sampo plc. Details of ea

IMCD recognised by Sustainalytics as 2022 ESG Industry Top Performer, ranking first among traders and distributors29.6.2022 07:00:00 CEST | Press release

ROTTERDAM, The Netherlands (29 June 2022) – IMCD N.V., (“IMCD” or “Company”), a leading distributor of speciality chemicals and ingredients, was recognised by Sustainalytics as an ESG Industry Top Rated Company. With a score of 13.8 (low risk) IMCD ranks first (lowest risk) among over 180 international peers in trading and distribution. It places the company in the top seven percent of almost 15,000 companies assessed worldwide. Sustainalytics, a Morningstar company, is a globally recognised provider of ESG research, ratings and data that supports investors around the world with the development and implementation of responsible investment strategies. Its ESG Risk Ratings measure a company's exposure to industry-specific material ESG risks and how well a company is managing those risks. In March 2022, IMCD was also included in the newly launched Dutch ESG AEX index, as one of 25 companies demonstrating best Environmental, Social and Governance (ESG) practices. “We are excited and proud