Acarix tecknar samarbetsavtal med Strategic Health AK för att införa CADScor®System i Alaska

Malmö, 22 juni, 2022

Acarix tecknar samarbetsavtalmed Strategic Health AK för att införa CADScor®System i Alaska

Acarix fortsätter sin USA-expansion genom ett samarbetsavtal med Strategic Health AK, en Alaska-baserad vårdgivare med särskilt fokus på Alaskas ursprungsbefolkning och patienter i landsbygdsområden. Acarix har erhållit initiala beställningar av CADScor®System som ska användas inomvårdregioner i Alaska.

Att tillhandahålla hälsovård till avlägsna befolkningar i Alaska är utmanande, och hjärtvård är inte annorlunda. Ursprungsinvånarna i Alaska har visat sig ha högre förekomst av hjärt-kärlsjukdomar och mindre tillgång till sjukvårdsresurser. Strategic Health AK är en Alaska-baserad vårdgivare som erbjuder förebyggande hälsotjänster för att höja hälsostatusen med fokus på amerikanska ursprungsinvånare och hantering av hälsobehov på familjemedicinska kliniker i lokala samhällen. Ett mål är att förbättra användningen av diagnostiska point-of-care lösningar på lokala kliniker för att minska behovet av långa resor och ytterligare kliniska bedömningar.

"Jag brinner för att förbättra den övergripande vården, särskilt bland Alaskas ursprungsinvånare och en teknologi som CADScor®System möter direkt ett redan uttryckt behov av snabb bedömning av kranskärlssjukdom på plats i dessa grupper. Att samarbeta med Acarix kommer att bli mycket spännande och jag ser fram emot det samarbete vi kommer att göra för att förbättra hjärtvården i Alaska”, kommenterar Savanah Evans, VD för Strategic Health AK.

"Jag blev omedelbart berörd när jag träffade Savanah och fick reda på de utmaningar som de Alaskas minoritetsbefolkning och landsbygd står inför. Acarix-lösningar är inte bara ideala för urbana miljöer, utan även i avlägsna områden för att snabbt hjälpa till att utreda patienter med bröstsmärtor och misstänkt kranskärlsjukdom, samtidigt som de hjälper till att förbättra hjärtvårdens effektivitet till en bråkdel av kostnaden. Samarbetet med Strategic Health AK är mycket spännande och kommer att göra det möjligt för våra lösningar att vara tillgängliga för många behövande Alaskabor”, kommenterar Helen Ljungdahl Round, VD och koncernchef för Acarix.

För mer information, kontakta:
Helen Ljungdahl Round, VD, tel +1 267 809 1225, +46 730 770 283, email helen.round@acarix.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av företagets nyhetsdistributör, GlobeNewswire.

Om Acarix
Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar innovativa lösningar för snabb AI-baserad uteslutning av kranskärlssjukdom (CAD). Det CE-märkta CADScor® System, som även har fått DeNovo-godkännande från FDA, är avsett för patienter som upplever bröstsmärta med misstänkt kranskärlssjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals fall av onödig, invasiv och kostsam diagnostik. Med hjälp av en icke-invasiv metod beräknar CADScor-systemet på mindre än 10 minuter en patientspecifik s.k. CAD-score som med minst 96 procents säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom (i en population med cirka 10 procents förekomst av CAD). Acarix är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX). Redeye AB (+46 (0)8 121 576 90, certifiedadviser@redeye.se) är bolagets Certified Adviser. För mer information besök www.acarix.com.

Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Report on July 21, 202230.6.2022 09:00:00 CEST | Press release

HUHTAMÄKI OYJ PRESS RELEASE 30.6.2022 AT 10:00 Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Reporton July21, 2022 Huhtamäki Oyj will publish its 2022 Half-yearly Report on Thursday, July 21, 2022, approximately at 8.30 am Finnish time (EEST). The release and related results presentation material will be available after publishing at www.huhtamaki.com/investors. Teleconference Huhtamaki will arrange a combined audiocast and teleconference on the same day at 9.30 am Finnish time, where the company’s management will present the results. The event will be followed by a Q&A session. The event will be held in English, it can be followed real-time at: https://huhtamaki.videosync.fi/2022-q2 If you wish to ask questions, please dial one of the following numbers 5-10 minutes prior to the call start: Finland Toll: +358981710310 Sweden Toll: +46 856642651 United Kingdom Toll: +44 3333000804 United States Toll: +1 6319131422 Confirmation code for the call is 23337170# An on-demand replay of the audiocast w

Fingerprints announces design win for its optical under-display solution with major Asian smartphone OEM30.6.2022 08:00:00 CEST | Press release

Fingerprint Cards AB (Fingerprints™) today announced that it has secured a design win* for its optical under-display solution, FPC 1632, with a major Asian smartphone OEM, following successful qualification tests earlier this year. We expect to commence shipments during the fourth quarter of 2022. “Since many years, Fingerprints is a well-established world leader in capacitive fingerprint sensors. The design win we are announcing today marks our entry into a new market segment: optical under-display fingerprint sensors. This will open up attractive new growth opportunities for us going forward, and our goal is to capture a significant share of this market,” says Ted Hansson, President Mobile, PC & Access China at Fingerprints. For more information about Fingerprints’ mobile device solutions, visit the website. * Fingerprints’ definition of Design Win (DW): The decision by a device vendor (OEM or ODM) to start development of one or several commercial product(s) incorporating Fingerprint