Acarix AB (publ) publicerar delårsrapport, januari – juni 2021

Malmö, 19 augusti, 2021

Acarix AB (publ) publicerar delårsrapport, januarijuni 2021

Fortsatt positiv trend med fokus på US expansion

Det andra kvartalet fortsatte med samma positiva dynamik som under inledningen av året. När vi blickar tillbaka på det första halvåret 2021 kan vi konstatera att försäljningen av våra patcher mer än tredubblats. Dessutom sålde vi 28 nya CADScor®-system under samma period. Samtidigt stärks vår position ytterligare på viktiga marknader som Tyskland, Storbritannien och USA genom positiva signaler från både marknaden och myndigheter.

Utdrag ur VDPer Perssonskommentar till delårsrapporten.

Andra kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020

• Under perioden såldes 14 (12) CADScor®-system och 1 530 (660) patcher.
  • Intäkterna uppgick till 878 kSEK (292).
  • Bruttoresultatet uppgick till 632 kSEK (220) motsvarande en bruttomarginal om 72,4% (75%). Rörelsens kostnader uppgick till 13 725 kSEK (10 580).
  • Resultat före skatt uppgick till –13 092 kSEK (–10 390).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –15 327 kSEK (-8 932).
  • Resultat per aktie uppgick till –0,09 SEK (–0,20). Inga utspädningseffekter uppkom.

Första halvåret 2021 jämfört med 2020

• Under första halvåret såldes totalt 28 (12) CADScor®-system och 2 790 (800) patcher, vilket generade intäkter på 1 600 kSEK (413) med ett bruttoresultat om 1 162 kSEK (329), motsvarande en bruttomarginal på 73% (80).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 25 938 kSEK (21 485).
  • Resultat före skatt uppgick till –24 815 kSEK (-21 205).
  • Nettokassaflöden från den löpande verksamheten uppgick till –24 920 kSEK (-18 253).
  • Behållning av likvida medel uppgick till 39 142 kSEK (35 366).
  • Resultat per aktie uppgick till –0,18 SEK (–0,41). Inga utspädningseffekter uppkom.
  • Antal aktier uppgår till 141 045 437 (51 694 043).

Händelser andra kvartalet 2021

• Den 7 april meddelade Acarix publiceringen av den prognostiska studien med långsiktiga uppföljningsdata av patienter från Dan-NICAD 1-studien. ”Den här stora prospektiva studien visar att hjärtljudsanalys ger prognostisk information om det långsiktiga förloppet hos patienter med misstänkt kranskärlssjukdom under nuvarande klinisk vårdstandard. Därför verkar hjärtljudsanalys vara en ny prognostisk markör för stabil kranskärlssjukdom och skulle kunna förbättra den initiala riskstratifieringen av dessa patienter.”, säger Dr Simon Winther, läkare och PhD vid Gødstrup Hospital, Herning, Danmark.

Händelser efter den 30juni 2021

• Inga väsentliga händelser.

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan samt på www.acarix.com

Kontaktpersoner för mer information

Per Persson, VD
e-post: per.persson@acarix.com
tel: +46 736 005 990

Christian Lindholm, CFO
e-post: christian.lindholm@acarix.com
tel: +46 705 118 333

Om Acarix
Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier. Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s.k. CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än 8 minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder.
Redeye AB är bolagets Certified Advisor (+46 (0)8 121 576 90, (certifiedadviser@redeye.se).
För mer information besök www.acarix.com.

Bilagor

Jotul Holdings SA to redeem its outstanding up to NOK 400,000,000 senior secured floating rate bonds with ISIN NO001081574928.9.2021 22:25:00 CEST | Press release

Jotul Holdings SA hereby announces that its up to NOK 400,000,000 senior secured floating rate bonds with ISIN NO0010815749 (the "Bonds") will be redeemed in advance in accordance with Clause 9.3 (Voluntary total redemption (call option)) of the terms and conditions of the Bonds. The redemption date will be 25 October 2021. The redemption amount for each Bond shall be 100.00 per cent. of the nominal amount, plus accrued but unpaid interest up to, but excluding, the applicable redemption date. The redemption amount will be paid to the bondholders holding Bonds on the applicable record date (being 21 October 2021). Jotul Holdings SA's obligation to redeem the Bonds on the redemption date is conditional upon Jøtul AS, prior to the applicable record date, issuing senior secured floating rate bonds (the "New Bonds") and Jøtul AS fulfilling the conditions precedent for disbursement of the net proceeds from the issue of the New Bonds, which are, among other things, to be applied towards (i) f

Inventiva announces participation at several investor conferences in October 202128.9.2021 22:00:00 CEST | Press release