Abildsø-bedrift vant Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Oslo

- Vi er veldig stolte over å motta denne prisen. Det er en stor anerkjennelse. Vårt mål har vært å bli Oslos og Norges mest unike og miljøvennlige blomsterleverandør, sier Anja Bruland, som eier og driver Blomsterhagen på Abildsø AS sammen med Ida Tindeskog.
Anja Bruland (til venstre) og Ida Tindeskog ble overrakt Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Oslo av juryleder Per Annar Lilleng i Innovasjon Norge.Foto: Innovasjon Norge

Bruland og Tindeskog har sammen bygget opp en allsidig og bærekraftig virksomhet på Abildsø gård. De har over tid - og med stø kurs - bygget opp et helhetlig og bærekraftig konsept, og tar hånd om hele verdikjeden selv.

I sin virksomhet benytter bedriften egenproduserte/lokale økologiske råvarer, i tillegg til at de sanker råvarer fra naturen. De er foregangspersoner innen sitt område, er samarbeidsorienterte og deler sin kompetanse med andre.Blomsterhagen på Abildsø AS er også Norges første og største frilandprodusent av økologiske snittblomster.

Flott representant for det bynære landbruket

Bedriftsutviklingsprisen for landbruket skal synliggjøre hovedstadens betydning for norsk landbruk, som marked og innovasjonsarena. Blomsterhagen på Abildsø AS er en verdig vinner og en ressurs for lokalsamfunnet og det bynære landbruket, skriver juryen i sin begrunnelse.

- Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. De tenker nytt i møte med storbyens forbrukere og utnytter markedsmulighetene i nærområdet, og er et godt eksempel på mulighetene det bynære landbruket gir, sier juryleder Per Annar Lilleng, direktør for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold. - Vinneren går foran og skaper oppmerksomhet rundt sitt tilbud. Dette vil forhåpentligvis inspirere andre til å se mulighetene som finnes i landets største marked.

Prisvinnerne mottar 50.000 kroner i førstepremie og går videre til den nasjonale konkurransen, der prisen er på 250.000 kroner. Den nasjonale vinneren blir offentliggjort i januar.

--------------------------------------

Kort om Bedriftsutviklingsprisen for landbruket:
Innovasjon Norge har, på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet, årlig delt ut Bedriftsutviklingsprisen for landbruket i alle landets fylker. Prisen ble første gang utdelt i 1997 og det var fra starten en felles pris for Oslo og Akershus.I 2012 ble det for første gang i historien utdelt en egen pris i Oslo.

Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner.

Kandidatene vurderes etter følgende kriterier:

• Sosial bærekraft (Hva er sysselsettinga og hvilke ringvirkninger har virksomheten for lokalsamfunnet)
  • Miljømessig bærekraft (Hvordan bidrar virksomheten til utnytting av lokale ressurser, fremme av lokal kultur eller reduserte utslipp?)
  • Innovasjon / nyskaping
  • Økonomisk resultat/lønnsomhet

Juryen:

• Innovasjon Norge v/Per Annar Lilleng direktør for Oslo, Akershus og Østfold (juryleder)
  • Oslo og Akershus Bondelag v/leder Sigurd Enger
  • Fylkesmannens Landbruksavdeling v/Jonny Storbråten
  • Oslo og Akershus Bonde- og Småbrukarlag v/ Jorunn Sandbraaten
  • Oslo kommune v/Lise Jørstad

Juryens begrunnelse:
Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen og er en verdig vinner.

Vinneren er innovativ og med sitt pågangsmot og entusiasme har de over tid hatt en stø kurs mot dagens positive resultater gjennom utvikling av nye produkter og tjenester basert på lokale ressurser og råvarer. De tenker langsiktig og er opptatt av å formidle kunnskap og erfaringer til både elever fra videregående skole og personer som har behov for arbeidstrening.

De er pionerer på sitt område både lokalt og nasjonalt, og har skapt en virksomhet som på sitt område er Norges mest unike og miljøvennlige aktør. De har bygget opp et helhetlig og bærekraftig konsept og tar hånd om hele verdikjeden selv.

Vinneren er en ressurs for lokalsamfunnet og målet er at de gjennom sine tilbud bidrar til å skape glede og gir kunnskap til lokalbefolkningen.

Kontaktperson hos Blomsterhagen på Abildsø AS:

Anja Bruland
Ida Tindeskog
www.blomsterhagen.no

Kontaktperson i Innovasjon Norge:

Ingeborg Knutsdatter Gresaker
Epost: inkne@innovasjonnorge.no