ABBs undervannsteknologi anerkjent av uavhengig forskning for å kutte energiforbruk og utslipp i energibransjen

• Frost & Sullivan anerkjenner ABBs undervanns frekvensomformere og elektriske distribusjonssystem med pris for beste praksis, «Best Practices Award» • ABBs undervannsteknologi anses som en unik løsning • Systemet leverer pålitelig kraft som hjelper olje- og gassoperatører med å redusere strømforbruket og å redusere karbonutslipp

ABBs undervanns kraftteknologi kan blant annet benyttes for overføring av strøm fra flytende havvind.

ABB har mottatt Frost & Sullivans 2022 “Best Practices Award” for “Global Oil and Gas Automation Technology Innovation Leadership”.

ABB ble berømmet for utviklingen og kommersialiseringen av sine undervanns frekvensomformere og distribusjonssystem. Teknologien gir olje- og gasselskaper tilgang til en pålitelig undervanns kraftforsyning på opptil 100 megawatt (MW) over avstander på opptil 600 kilometer og inntil 3000 meters dybde med minimalt vedlikehold, til tross for drift ved intenst trykk og under ekstreme forhold.

Felles industriprosjekt

- ABBs visjonære og innovative løsninger setter fart på teknologiutviklingen for energibransjen. Selskapet oppnådde god vekst innen automatisering via sine undervannsteknologier. Det har investert i forskning, design og utvikling over mange år i samarbeid med Chevron, Equinor og Total Energies for å utvikle det innovative undervannssystemet – med investeringer på rundt 100 millioner dollar gjennom årene, sier María Agustina de Sarriera, olje- og gassanalytiker i Frost & Sullivan.

- Sammensmelting av automatisering og elektrifisering er nøkkelen til å redusere karbonutslipp i olje- og gassektoren. Ved å drive pumper og kompressorer på havbunnen, nær reservoaret, kan teknologien vår redusere energiforbruket betydelig samt redusere karbonutslipp ved å bruke kraft fra land. Det har tatt år og engasjementet fra rundt 200 forskere og ingeniører fra ABB og våre partnere for å gjøre dette til en realitet, og det er fantastisk at Frost & Sullivan har anerkjent vår kollektive prestasjon og ledende teknologi gjennom prisen, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.

Visjonær forståelse av fremtiden

Frost & Sullivan identifiserer og vurderer selskaper til prisen for beste praksis som utvikler vekststrategier på en visjonær forståelse av fremtiden og hvordan man effektivt kan møte nye utfordringer og muligheter.

Frost & Sullivan beste praksis-pris anerkjenner bedrifter som har utviklet et produkt med innovative funksjoner og funksjonalitet som raskt blir akseptert i markedet. Prisen anerkjenner kvaliteten på løsningen og kundeverdiforbedringene den muliggjør.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift. go.abb/processautomation

ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur22.6.2022 10:40:54 CEST | Pressemelding

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler

Karbonkutt i transportsektoren: Elektriske drivsystemer leder an20.6.2022 10:15:14 CEST | Pressemelding