ABB vinner stor kraft- og fremdriftsordre til fem cruiseskip

ABB leverer fremdriftsteknologi for rundt 150 millioner dollar til neste generasjons cruiseskip som bygges av italienske Fincantieri.
ABB leverer elektriske Azipod fremdriftsenheter til nye cruiseskip.

ABB styrker sin posisjon som foretrukken leverandør i cruisesegmentet ved å utruste fem nye fartøy med Azipod® elektrisk fremdrift, som har en dokumentert evne til å redusere drivstofforbruket betydelig.

Hvert cruiseskip vil bli drevet av to Azipod®-enheter. Den totale, bestilte fremdriftskraften for de fem nybyggene blir 178 MW (238 700 hestekrefter). En del av ordren inkluderer de største og kraftigste Azipod® fremdriftsenhetene som noensinne har blitt installert hos Fincantieri, på 20 MW hver. Fartøyene vil settes i drift mellom 2023 og 2026.

- Vi ser frem til å samarbeide med Fincantieri på disse fartøyene i verdensklasse, som staker ut kursen for miljøbevisst cruise. Dagens passasjerer forventer bærekraftige reiser, og vi er beæret over å støtte Fincantieris miljømål med vår teknologi som står for innovasjon og effektivitet uten sammenligning, sier Juha Koskela, leder i ABB Marine & Ports.

- Samarbeidet vårt med ABB strekker seg over to tiår, med den første Azipod® fremdriftsinstallasjonen hos Fincantieri på slutten av 1990-tallet. I dag tar vi ytterligere fremskritt i vår forpliktelse til miljøvennlig skipsfart, og vi er glade for igjen å samarbeide med en pålitelig partner hvis løsninger gjennom årene har levert overlegen ytelse, pålitelighet, sikkerhet og bærekraftgevinster for cruisesegmentet, sier Luigi Matarazzo, leder for Merchant Ships Division hos Fincantieri.

Med den elektriske drivmotoren plassert i en nedsenket enhet utenfor skipsskroget, kan Azipod®-systemet rotere 360 grader. Det øker manøvreringsevnen og driftseffektiviteten til et fartøy betydelig og reduserer drivstofforbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med konvensjonelle, akselbaserte systemer.

I dag benytter over 100 cruiseskip Azipod®-teknologi, som har blitt industristandarden i cruisesegmentet. Siden lanseringen for tre tiår siden har Azipod®-fremdrift spart totalt over 900 000 tonn drivstoff bare i cruise-segmentet. Azipod® fremdrift varierer fra 1 til 22 MW og teknologien spiller en nøkkelrolle i ABBs sterke posisjon for miljøvennlig, elektrisk fremdrift.

Hvert fartøy vil også inneholde ABBs integrerte, elektriske kraftsystem, som inkluderer generatorer, omformere, elektriske tavler, fremdriftstransformatorer og et fjernkontrollsystem for å manøvrere Azipod®-enhetene fra broen. Ved å kombinere Azipod® fremdrift med det elektriske kraftsystemet        kan alt relevant utstyr konfigureres for optimal ytelse. Det resulterer i økt effektivitet og bærekraft.

I tråd med ABB Marine & Ports ‘Electric. Digital. Connected.’, som peker mot sjøfartens digitale og oppkoblede fremtid, vil disse fartøyene kunne benytte ABB Ability ™ Collaborative Operations infrastruktur og sentre. Samarbeidsoperasjoner bruker fjernovervåking av utstyr og dataanalyse for prediktivt vedlikehold, planlagte inngrep og fjernstøtte.

Fincantieri er en av verdens største skipsbyggingsgrupper og nummer én for diversifisering og innovasjon. De er ledende innen design og konstruksjon av cruiseskip og en referanseaktør for all høyteknologisk skipsbygging, fra marine- til forsyningsskip, fra spesialfartøyer og ferger med høy kompleksitet til megayachter, reparasjon og ombygging av skip, produksjon av systemer og mekanisk og elektrisk utstyr, interiørløsninger for cruiseskip, elektroniske systemer og programvare, infrastrukturer og maritime konstruksjoner samt servicetjenester. Med over 230 års historie og mer enn 7000 skip bygget, har Fincantieri alltid opprettholdt administrasjon, engineering og produksjon i Italia. Med over 9500 ansatte og et leverandørnettverk som sysselsetter nesten 50 000 mennesker bare i Italia, har Fincantieri forbedret en fragmentert produksjonskapasitet over flere verft til en styrke, og anskaffet den bredeste porteføljen av kunder og produkter i cruiseindustrien. For å opprettholde konkurranseevnen og hevde seg globalt, har Fincantieri utvidet sin produktportefølje til å bli verdensledende i de sektorene de opererer i.

Konsernet har nå 18 verft som opererer på fire kontinenter, nesten 20 000 ansatte, og er den ledende vestlige skipsbyggeren; Kundene inkluderer verdens største cruiseoperatører og den italienske og den amerikanske marinen, samt mange utenlandske mariner. Fincantieri er også partner av noen av de viktigste europeiske forsvarsselskapene innen overnasjonale programmer.

Fincantieris virksomhet er vidt diversifisert etter sluttmarkeder, geografisk eksponering og kundebase, med inntekter generert fra cruiseskip, marinefartøy, forsynings- og spesialisert fartøykonstruksjon og fra levering av løsninger for elektroniske systemer og programvare og for maritim infrastruktur og arbeider. Sammenlignet med mindre diversifiserte aktører, tillater slik diversifisering å dempe effekten av eventuelle svingninger i etterspørselen på sluttmarkedene som betjenes. www.fincantieri.com

ABB leverer elektriske Azipod fremdriftsenheter til nye cruiseskip.

Snarøyveien 30, bygning M

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​