ABB vinner ny Ulstein-ordre for Lindblads nyeste ekspedisjons-cruiseskip

Det isgående skipet bygges for Lindblad Expeditions av Ulstein verft med kraft, automatisering, fremdrift og digitale løsninger fra ABB i Norge.

ABB leverer kraft, elektrisk fremdrift og automatisering til Lindblads nyeste  luksuscruiseskip for arktiske strøk (Ill. Lindblad Expeditions Holdings Inc.)
ABB leverer kraft, elektrisk fremdrift og automatisering til Lindblads nyeste luksuscruiseskip for arktiske strøk (Ill. Lindblad Expeditions Holdings Inc.)

Cruiseskipet skal ta passasjerer på bærekraftige og sikre utforskningstokt til fjerne, arktiske strøk. Søsterskipet Lindblad Expeditions National Geographic Endurance, er allerede under bygging ved Ulstein verft, og utrustes med tilsvarende ABB-løsninger. Det nye søsterskipet vil romme 126 passasjerer i 69 luksuslugarer, og blir en del av Lindblad-flåten høsten 2021.

Skipene har den høyeste is-klassifiseringen (PC5 Category A) som benyttes for spesialbygde passasjerfartøy. De er designet for å tilfredsstille alle behov i arktiske strøk og sikre høyeste nivå av komfort og sikkerhet.

Samhandling fra land

ABB leverer en komplett kraft-, distribusjons- og automatiseringsløsning, integrert via styringssystemet ABB AbilityTM System 800xA, samt to 3,5 megawatt (MW) elektriske Azipod® DO fremdriftsenheter. Systemene skal kobles til ABB AbilityTM samhandlingssentre, for fjernovervåkning av skipssystemene og døgnkontinuerlig eksperthjelp.

- Vi er glade for å fortsette samarbeidet med ABB for andreutgaven av dette svært innovative, arktiske skipet, sier Nikolaos G. Doulis, senior visepresident for nybygg hos Lindblad Expeditions. – Passasjersikkerhet og komfort er det aller viktigste for enhver cruiseoperatør. Det er derfor kritisk at våre leverandører kan vise til reell driftspålitelighet og tilby kontinuerlig støtte via oppkobling til land, spesielt siden skipene seiler til fjerntliggende strøk og islagte hav.

ABB er den eneste som tilbyr 360 graders roterbare elektriske fremdriftsenheter med høy nok is-klassifisering til å møte eierens krav. Azipod® er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Løsningen har blitt en industristandard for cruisesegmentet og reduserer drivstofforbruket med opptil 15 prosent sammenlignet med tradisjonelle akselbaserte fremdriftssystemer.

Kan spare 50 til 70 prosent

- Vi finjusterer kontinuerlig våre automatiserings-, fremdrifts- og digitaliseringsløsninger for utvalgte markedssegment, sier Juha Koskela, administrerende direktør for ABBs forretningsområde for marine og havner. - Vi gleder oss over å fortsette samarbeidet med Lindblad og til å levere manøvrerbarhet og komfort i islagte farvann, ved hjelp av Azipod DO og ABBs visjon om elektriske, digitale og oppkoblede skip. ABBs support døgnet rundt er spesielt aktuell i arktiske strøk.

I tillegg til å redusere risikoen for hendelser til et minimum, har ABB estimert at fjerndiagnostikk og prediktive vedlikeholdstjenester kan redusere reparasjonskostnader og vedlikehold opptil 50 prosent, mens skipsbesøk av teknisk servicepersonell kan kuttes med så mye som 70 prosent.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus9.10.2019 17:30:00 CESTPressemelding