ABB-teknologi skal drive helelektrisk katamaran i Lofoten

• ABB leverer komplett elektrisk fremdriftssystem, inkludert batteripakke, til en helelektrisk katamaran som skal i drift på Reinefjorden våren 2023 • Har kapasitet på 75 passasjerer og cruisefart på 12 knop • Elektrisk fremdrift kutter CO2-utslipp med 177 tonn og sparer 56 000 liter diesel årlig, gir stille drift og er skånsomt for det maritime miljøet
ABB-teknologi driver helelektrisk katamaran for drift på Reinefjorden i Lofoten (Ill. Martime Partner).

ABB leverer et helelektrisk fremdriftssystem til en ny katamaran som Moskenes Shipping setter i drift på Reinefjorden i Lofoten våren 2023. Maritime Partner i Ålesund står for detaljdesign, prosjektering og bygging.

- ABB er velkjent for helelektriske fremdriftssystem til større fartøyer. Nå leverer vi også løsninger for mindre fartøy som slike katamaraner og servicebåter til havbruksnæringen, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge. - Slike leveranser er et viktig bidrag til det grønne skiftet. Norge er kun 54 prosent elektrifisert1. Andelen må kraftig opp for å nå regjeringens mål om 55 prosent kutt i CO2-utslippene innen 2030.

Han forteller at ABBs løsninger er godt egnet både for nye fartøyer og for ettermontering i eksisterende fartøy for å realisere fordelene med elektrisk drift.

Som å fjerne 90 fossilbiler

Katamaranen har en kapasitet på 75 passasjerer med lengde på knapt 20 meter. Den vil frakte turister og fastboende i øygruppens verdenskjente natur stille, utslippsfritt og med mindre forstyrrelser for det maritime livet. Beregninger viser at den elektriske katamaranen sparer 56 000 liter diesel og kutter CO2-utslipp med 177 tonn årlig, tilsvarende utslipp fra rundt 90 fossildrevne biler.

- ABBs elektriske fremdriftsløsning er kompakt og pålitelig med redusert vedlikeholdsbehov, sier Mathiesen. - Det er også verdt å merke seg at løsningen er designet med to uavhengige kraftkilder slik at det ikke er behov for nødgenerator om bord.

Komplett elektrosystem fra én leverandør

Maritime Partner er fornøyd med samarbeidet:

- I og med at ABB har ekspertisen for å støtte oss i byggingen av dette spennende fartøyet, var det naturlig for Maritime Partner å samarbeide med ABB. De leverer nå et helelektrisk fredriftsystem som er skreddersydd til vårt fartøysdesign, sier Anders Bjørdal, salgssjef i Maritime Partner.

Katamaranen skal operere ien rute på rundt 12 nautiske mil med en cruisefart på 12 knop. Batteripakken er på 525 kWt. Resten av ABBs leveranse inkluderer to 126 kW AMXE200S væskekjølte elektriske motorer, væskekjølte HES880 frekvensomformere og to OGC (Optimal Grid Control) styringssystemer for lading av batterier og strøm til andre systemer om bord.

Fotnote:

1 Helelektrisk «barometer»

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs rundt 105 000 ansatte bygger på mer enn 130 år med kvalitet, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​