ABB-teknologi gjør nytt kulturhus energismart

Et samarbeid mellom Skellefteå Kraft og ABB skal vise hvordan det kommende kulturhuset i svenske Skellefteå kan bli et stående bevis på tekniske løsninger som er bra både økonomisk og for miljøet.

Sara Kulturhus, Skellefteå

I Skellefteå sentrum bygges nå byens nye kulturhus som skal inneholde de nyeste energiløsningene. Det nye kulturhuset får navnet Sara Kulturhus og skal stå ferdig sommeren 2021. Med sine 20 etasjer, 205 hotellrom og flere scener blir det et av verdens høyeste trehus og et av Nord-Sveriges nye landemerker, en dynamisk møteplass for kultur, glede og konferanser.

Et av målene er å skape en miljøvennlig, bærekraftig og energieffektiv bygning med Skellefteå Kraft som en av aktørene. Som en del av arbeidet har selskapet innledet et samarbeid med ABB.

Innsikt i energiforbruk og - produksjon

- Skellefteå Kraft og ABB vil sammen gjøre nærings- og industribygg smarte. Vi starter med å implementere våre løsninger i Skellefteå kulturhus for å vise hvor energiøkonomisk vi kan bygge, samt å lære oss hvordan vi gjør smarte bygg til en standard for alle næringsbygg i Sverige, sier Mats Peterson, leder for ABB Electrification i Sverige.

ABB vil sikre at ny elektrifiseringsteknologi bygges inni huset og at styringsplattformen ABB AbilityTM EDCS benyttes for å visualisere og optimalisere energiflyten i bygget. Hensikten er å identifisere hvor mye energi bygget bruker og hva den benyttes til, for eksempel varme, ventilasjon og lys, samt hvor den kommer fra, som fjernvarme, kraftnettet, batteri eller solceller.

ABBs applikasjon for optimalisering av energiflyt, Optimax, skal vise hvordan kostnadene for innkjøpt energi til en bygning kan reduseres. Med Optimax kan også bygninger benyttes for å senke effekttopper i både fjernvarmenettet og kraftnettet, og på den måten bidra til bærekraftige og smarte løsninger for hele byen.

Bygg og by i tospann

- Med fremtidens energiteknikk sikrer vi et lavt energiforbruk og effektiv energibruk for kulturhuset. For å komme i mål med et 100 prosent fornybart energisystem må bygningenes interne energisystem integreres og optimaliseres mot byens sentrale energiløsninger med smarte algoritmer. Sammen med ABB kan vi komme videre med smarte løsninger slik at vi kan nå vårt felles mål om å bidra til et bærekraftig samfunn, sier Fredrik Johnsson, leder for næringsinnovasjon ved Skellefteå Kraft.

ABB og Skellefteå Kraft kommer til å studere helhetsløsningen for samtlige energispekter som generering, automatisering, overvåking, styring og distribusjon. Optimalisering av energisystemer i bygninger kan føre til løsninger på effektproblematikken (uønskede effekttopper) og hjelpe samfunnet med omstillingen til fornybare og mer bærekraftige energiløsninger.

Den tekniske og kommersielle kompetansen som felles bygges opp i prosjektet, kan benyttes for å tilby energieffektive bygninger til tredje part.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB åpner produksjonsanlegg for energilagringssystemer1.11.2019 13:00:00 CETPressemelding

ABB produserer energilagringssystemer for jernbane, el- og trolleybusser og el-lastebiler ved et nytt produksjonsanlegg i Baden, Sveits Energilagringssystemene bidrar til å redusere utslipp og øke energieffektiviteten. Fremtidig bruk inkluderer applikasjoner i trolleybusser i flere sveitsiske byer ABB åpnet nylig sin nye fabrikk for energilagringssystemer for mobilitet i Baden i Sveits. Åpningen ble markert med en seremoni hvor kunder, politikere og medierepresentanter var tilstede. Energilagringssystemene vil bli brukt i jernbaner, el- og trolleybusser og el-lastebiler. Anlegget representerer en viktig investering i Sveits som produksjonsland samt at det gir merverdi for applikasjoner i inn- og utland. Utslippsfri transport ABB har allerede mottatt ordre på energilagringssystemer fra flere bilprodusenter i forskjellige land. I andre applikasjoner vil løsningene blant annet bli brukt i nye trolleybusser i de sveitsiske byene Zürich, Lausanne og Fribourg. Energilagringssystemer er en nø

ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett30.10.2019 15:30:00 CETPressemelding

Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett. Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling. Equinor sentral - Å vinne kontraktene