ABB-teknologi gjør Kastrup lufthavn til Danmarks største ladeplass for elbiler

• ABB leverer 1350 ladere i partnerskap med EWII • Både flyplassens egne elbiler og 80 000 daglige reisende får enkel tilgang til lading • Bilførerne kan benytte en rekke ladeløsninger fra ABB, inkludert den nylig lanserte Terra 360, verdens raskeste elbillader

Som en del av en langsiktig avtale vil ladeinfrastruktur fra ABB spille en nøkkelrolle i å hjelpe København lufthavn (CPH) med å oppnå karbonnøytralitet i driften innen 2030. I løpet av de neste ti årene vil ABB forsyne EWII med 1350 elbilladere for installasjon på en av Skandinavias travleste flyplasser som vil bli Danmarks største ladeplass for elbiler. De første 180 vekseslstrømsladerne (AC) og 15 hurtigladere vil bli installert i 2022. Økonomiske detaljer om kontrakten ble ikke offentliggjort.

- Vi er glade for å støtte CPH i deres bærekraftige omstilling med vår brede portefølje av kvalitets- og profesjonelle ladeløsninger, sier Frank Muehlon, leder for ABB E-mobility. - Vi er overbevist om at det ikke bare vil tjene som inspirasjon for andre flyplasser i Danmark, men også i andre land, og at det igjen vil demonstrere mulighetene og fordelene med ren, stillegående og fleksibel elektrisk mobilitet.

Flyplassen var på jakt etter en helhetlig ladeløsning for sine mer enn 80 000 daglige reisende og ansatte som parkerer på stedet. Løsningen trengte også å betjene kjøretøyer som trenger raskere lading, inkludert taxier som slipper av reisende og bedrifter som opererer på flyplassen og håndterer transport, bagasje og catering.

For å møte denne etterspørselen slo EWII seg sammen med en rekke partnere, inkludert ABB for å levere de 1350 ladepunktene. Ladeinfrastrukturen vil bestå av ladere fra hele ABBs portefølje, fra 22 kW Terra AC wallbox til den nylig lanserte Terra 360, verdens raskeste alt-i-ett elbillader, som kan levere 100 km rekkevidde på mindre enn tre minutter og er den eneste laderen som er utformet eksplisitt for å lade opptil fire biler samtidig.

- Med ABB som vår e-mobilitetspartner er vi sikret tilgang til en rekke løsninger som kan lade alt fra biler til busser og lastebiler. I tillegg, og det var avgjørende for både oss og flyplassen, at laderne skulle være både pålitelige og av høyeste kvalitet. Som en erfaren, global partner, som hjelper til å frive innovasjon innen ladeinfrastruktur, scorer ABB på alle parametere, sider Jesper Nicolaisen, leder for storkunder hos EWII.

Ny undersøkelse viser at global industri øker investeringene i energieffektivitet6.5.2022 09:23:13 CEST | Pressemelding

• Global undersøkelse bestilt av ABB fremhever nåværende og fremtidige planer for selskaper om å investere i energieffektivitet for å oppnå netto null klimagassutslipp • 90 prosent vil øke investeringene de neste fem årene, mens 52 prosent planlegger å oppnå netto null innen samme periode • Økende energikostnader betyr at energieffektivitet får høyere prioritet, men kostnader og nedetid kan stikke kjepper i hjulene for investeringer

ABB-teknologi skal drive verdens første hybridskip for frakt av biomasse22.4.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding

• ABBs kraftdistribusjonsteknologi valgt av IHI Power Systems Co. Ltd. for hybrid-elektrisk fremdrift av ROBOSHIP • ROBOSHIP støtter Japans ambisjoner om netto null klimagassutslipp innen 2050, initiert av det japanske shippingkonsortiet e5 Lab Inc. • ABBs kompakte likestrøms kraftdistribusjonsløsning gir mulighet for flere energikilder, forbedrer effektiviteten og sikrer skipet for fremtidig, utslippsfri drift