ABB-teknologi gir elektroelever innsikt i digitalisering

En ny ABB-motorstartertavle lærer elevene ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad siste nytt i industrien.

Elektroelevene ved Glemmen VGS i Fredrikstad får innsikt i digital motorstarterteknologi med nytt ut-styr fra ABB, Rolf Noremsaune (t.v.) fra ABB og kontaktlærer Magnar-Jarle Lynglund sjekker detaljene.

Skolen har fem elektroklasser på første trinn, tre på andre og fire klasser i kveldsundervisning. Skoleverket henger ofte etter industrien i moderne teknologi. Et hederlig unntak er en ny motorstartertavle for elektroelevene ved Glemmen VGS.

- Vi har levert en moderne tavle til skolen som inneholder det siste innen digitalisering og teknologi for start og styring av elektromotorer. Nå kan elevene øve på åtte ulike startmetoder, det vil si teste ut den beste løsningen for den aktuelle applikasjonen, forteller Rolf Noremsaune, produktsjef for mykstartere i ABB.

Fra kabelbank til konfigurasjon

Tavlen er blant annet utstyrt med styring (PLS, programmerbar logisk styring), operatørpanel og feltbusser, industrielt Ethernet og Internett slik at elevene kan øve på heldigitale løsninger.

- Tavlen er viktig for elevens læring som nå kan se hvilke muligheter som ligger i moderne teknologi, sier Magnar-Jarle Lynglund,  kontaktlærer på elektrolinjen ved Glemmen VGS. – Den vil gi dem bedre forståelse for hva som finnes utover konvensjonelle, kablede løsninger.

Nå kan elevene starte og overvåke motorene via et moderne operatørpanel på forsiden av tavlen, og diagnostikk er også tilgjengelig fra PC og mobil. Lynglund forteller at det nye utstyret passer godt inn i nye læreplaner for elektro, hvor hovedtyngden dreier fra tidligere kabelbanking til konfigurering av programmerbare systemer, altså digitalisering.

- Tavla er derfor midt i blinken, slår han fast.

Alle gode ting er åtte

For de mer teknisk interesserte inneholder tavlen blant annet ProfiNet (industrielt Ethernet), Modbus RTU (remote terminal unit), Profibus DP (decentralised peripherals) og Ethernet. Elevene kan øve på følgende startmetoder:

• Direkte start (DOL)
  • Dreieretningsstart (REV)
  • Stjerne/trekantstart (YD)
  • Intelligent DOL-starter med Profibus
  • Mykstartere med Profibus, ProfiNet og Modbus RTU
  • Frekvensomformere med ProfiNet
  • Energimåling med inntaks- og kursnivå med Modbus RTU
  • Pluggbare vern og startere med ABB Smissline

Tavlen er bygget av ABBs partner Gjøvik Elektro & Automasjon.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo