ABB styrker engasjementet for å redusere karbonutslipp

På vei mot sine ambisiøse, vitenskapsbaserte mål, forplikter selskapet seg til å elektrifisere egen bilpark innen 2030, kjøpe 100 prosent fornybar kraft innen 2030 og etablere energieffektivitetsmål, inkludert systematisk bruk av energiledelsessystemer.

Som en del av sin nye bærekraftsstrategi og sin ambisjon om å muliggjøre et lavkarbonsamfunn, har ABB forpliktet seg til å samarbeide med sine kunder og leverandører for å redusere sine utslipp og for å oppnå karbonnøytralitet i sin egen virksomhet innen 2030. Foran Verdens Miljødag 5. juni kunngjorde ABB at de har sluttet seg til tre initiativer ledet av den internasjonale, ideelle Climate Group i tråd med sin handlingsplan og fokusområder identifisert for å redusere egne utslipp:

• EV 100: ABB forplikter seg til å elektrifisere flåten på mer enn 10 000 biler innen 2030. ABB i Sverige har for eksempel allerede begynt å konvertere sine rundt 700 firmabiler til helelektriske kjøretøy, mens ABB i Storbritannia kunngjorde i fjor at selskapet vil overføre sine over 500 firmabiler til en helelektrisk flåte innen 2025.
  • RE 100: ABB forplikter seg til å kjøpe 100 prosent fornybar kraft innen 2030. I 2020 ble 32 prosent av all strømmen brukt av ABB enten kjøpt som sertifisert grønn kraft eller produsert av selskapets egne solkraftverk. Siden 2020 kjøper ABB i Sveits allerede 100 prosent av kraften fra fornybare kilder.
  • EP 100: ABB forplikter seg til å etablere energieffektivitetsmål og fortsette å distribuere energiledelsessystemer på selskapets fasiliteter. Allerede i dag er mer enn 100 ABB-fasiliteter dekket av eksternt sertifiserte eller egendeklarerte energiledelsessystemer.

Videre har selskapets egne reduksjonsmål blitt godkjent av Science Based Targets-initiativet (SBTi) som bekrefter at de er i tråd med 1,5 gradsscenariet i Paris-avtalen. SBTi er et partnerskap mellom de ikke-statlige organisasjonene CDP, United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi definerer og fremmer beste praksis innen vitenskapelig basert målsetting og vurderer uavhengig av bedriftenes mål.

ABB har også sluttet seg til Business Ambition for «1.5° C Campaign», en global koalisjon av FN-byråer og næringslivsledere, ledet av UNGC.

- Vi i ABB ønsker å gå foran med et godt eksempel på tvers av vår egen virksomhet, og bekreftelsen på at våre ambisiøse mål nå er vitenskapelig verifisert er en viktig milepæl for selskapet, sier Theodor Swedjemark, Chief Communications and Sustainability Officer. - Vi tror at kombinasjonen av teknologi og bemyndigede mennesker er nøkkelen til å redusere utslipp og unngå videre oppvarming av planeten vår.

ABBs bærekraftsstrategi har et tydelig fokus på områder med størst innvirkning - muliggjør et lavkarbonsamfunn ved å redusere utslipp, bevare ressurser og fremme sosial fremgang, underbygd av en sterk forpliktelse til integritet og åpenhet. Som en del av strategien, og med start i 2021, har ABB også lagt til spesifikke mål knyttet til bærekraft i toppledelsens lønninger.

Ytterligere detaljer om ABBs bærekraftsstrategi finner du ved å klikke her.

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​