ABB støtter mangfold i arbeidslivet, blir partner for ODA

ABB går inn som platinumpartner i ODA, Nordens ledende nettverk for kvinner i teknologi.

ODA er en non-profitt-organisasjon og arbeider for å øke kvinneandelen i teknologibedrifter.

- Vi setter stor pris på å bli platinumpartner og derved styrke ODAs innsats for mangfold og inkludering i næringslivet. Nettverket jobber for de samme mål som vi i ABB, for kjønnsbalanse blant våre ingeniører og ledelsen, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.

Sette fart på kjønnsbalanse

Med dagens endringstakt anslår ODA at det vil ta over 150 år å utjevne kjønnsgapet hos teknologibedrifter i Norge. For å sette fart på utviklingen har nettverket som mål at kvinneandelen i norske IT-bedrifter skal øke til 40 prosent i 2025.

- Vi er allerede gode på mangfold og inkludering, med over 40 nasjonaliteter ved ABB i Norge, sier Holsten. - Samtidig har vi mye å gå på for å oppnå kjønnsbalanse. Vi har flere initiativ som skal forbedre situasjonen, og håper partnerskapet med ODA også vil bidra til dette.

ODAs visjon er å gi kvinner i teknologibedrifter muligheten for å lede endringen mot kjønnsbalanse. Nettverket har over 8000 medlemmer som spenner over 500 selskaper i ulike næringer, med aktiviteter i Bergen, Innlandet, Oslo og Trondheim.

Givende samarbeid

- Vi i ODA er veldig glade for å få ABB med på laget! Det er flott at en stor aktør som ABB ønsker å øke fokuset på kjønnsbalanse, som en viktig del av arbeidet for større mangfold innen tech, sier partneransvarlig Gøril Rønning. - Vi i ODA ser fram til et givende samarbeid med tydelige målsetninger, stort engasjement og gode resultater.

Kvinneandel og mangfold er et globalt angeliggende, som også er anerkjent i FNs tusenårsmål. I en tid der digital omstilling og teknologi gir uante muligheter for å løse noen av vår tids største utfordringer, er mangfold helt essensielt for samfunnets utvikling.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha