ABB støtter mangfold i arbeidslivet, blir partner for ODA

ABB går inn som platinumpartner i ODA, Nordens ledende nettverk for kvinner i teknologi.

ODA er en non-profitt-organisasjon og arbeider for å øke kvinneandelen i teknologibedrifter.

- Vi setter stor pris på å bli platinumpartner og derved styrke ODAs innsats for mangfold og inkludering i næringslivet. Nettverket jobber for de samme mål som vi i ABB, for kjønnsbalanse blant våre ingeniører og ledelsen, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.

Sette fart på kjønnsbalanse

Med dagens endringstakt anslår ODA at det vil ta over 150 år å utjevne kjønnsgapet hos teknologibedrifter i Norge. For å sette fart på utviklingen har nettverket som mål at kvinneandelen i norske IT-bedrifter skal øke til 40 prosent i 2025.

- Vi er allerede gode på mangfold og inkludering, med over 40 nasjonaliteter ved ABB i Norge, sier Holsten. - Samtidig har vi mye å gå på for å oppnå kjønnsbalanse. Vi har flere initiativ som skal forbedre situasjonen, og håper partnerskapet med ODA også vil bidra til dette.

ODAs visjon er å gi kvinner i teknologibedrifter muligheten for å lede endringen mot kjønnsbalanse. Nettverket har over 8000 medlemmer som spenner over 500 selskaper i ulike næringer, med aktiviteter i Bergen, Innlandet, Oslo og Trondheim.

Givende samarbeid

- Vi i ODA er veldig glade for å få ABB med på laget! Det er flott at en stor aktør som ABB ønsker å øke fokuset på kjønnsbalanse, som en viktig del av arbeidet for større mangfold innen tech, sier partneransvarlig Gøril Rønning. - Vi i ODA ser fram til et givende samarbeid med tydelige målsetninger, stort engasjement og gode resultater.

Kvinneandel og mangfold er et globalt angeliggende, som også er anerkjent i FNs tusenårsmål. I en tid der digital omstilling og teknologi gir uante muligheter for å løse noen av vår tids største utfordringer, er mangfold helt essensielt for samfunnets utvikling.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo