ABB vil bruke sin Adaptive Execution™-metodikk for å optimalisere den første, ubemannede prosessplattformen for Krafla-feltet i Nordsjøen.
ABB støtter Equinor i utviklingen av neste generasjons autonome olje- og gassplattformer (Ill. Equinor).

Adaptive Execution™ integrerer ekspertteam, nye teknologier, smidige prosesser, delt læring og velprøvde metoder i en mer utviklet, helhetlig løsning, bundet sammen med den digitale ABB Ability™-plattformen.

Equinor har engasjert ABB for å levere automatiseringsløsninger for olje- og gassfeltet Krafla, en del av utviklingen av lisensene Krafla, Fulla og Nord for Alvheim.

Den ubemannede prosessplattformen på Krafla vil bli fjernstyrt fra et landbasert kontrollsenter. Til dette benyttes det distribuerte styringssystemet ABB Ability™ System 800xA, blant annet utstyrt med Select I/O, et en-kanals inngangs-/utgangssystem der signaler fra anleggsutstyr blir digitalt krysskoblet i smarte koblingsbokser.

Digital tvilling

ABBs styringssystem vil også overvåke og kontrollere flere andre enheter, inkludert to ubemannede brønnhodeplattformer og et havbunns produksjonssystem.

ABB vil skape en digital tvilling for å simulere, teste og verifisere de avanserte funksjonene som trengs for ubemannede operasjoner i styringssystemet, før de installeres på anlegget.

- Plattformen er designet for drift uten mennesker om bord og uten landingsplass for helikopter. Den eneste mulige tilgangen er via skip. I stedet vil en ny generasjon, fjernbaserte operatører sitte på land, med muligheten til å starte operasjoner med et tastetrykk. Derfor er det viktig at designet blir riktig fra start. Alt må testes og verifiseres før det installeres offshore, sier Brandon Spencer, global leder for ABB Energy Industries.

Får kraft-fra-land

Ved å bruke sin Adaptive Execution™-metodikk, vil ABB strømlinjeforme hele prosjektgjennomføringen og kombinere effektiv, modulært design med standardiserte, repeterbare prosesser.

- Adaptive Execution™ muliggjør større synlighet på tvers av alle lag i et prosjekt. Med digitalisering og virtualisering i kjernen, kan vi frigjøre betydelig verdi for Equinor i dette prosjektet, ikke minst ved å designe og teste alt i et virtuelt miljø og derved eliminere designfeil tidlig. Som et resultat kan vi redusere tidsplaner med opptil 30 prosent, minimere antall ingeniørtimer på testing, installasjon og igangsetting med 85 prosent og automatiseringsrelaterte installasjonskostnader med opptil 40 prosent, forteller Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.

Den nye plattformen byr også på miljøfordeler. Kraft fra land, hovedsakelig fra vannkraft, vil bidra til å redusere lokale utslipp og klimagasser.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.