ABB skal doble andelen kvinner i lederposisjoner

• Andelen kvinnelige ledere skal nå 25 prosent globalt i 2030 • “Global Diversity & Inclusion Strategy 2030” er lansert for å fremme ny kultur

ABB har lansert sin nye “Global Diversity & Inclusion Strategy 2030” der selskapet planlegger å doble andelen kvinnelige ledere over hele verden i løpet av de neste ti årene. Med dette steget har ABB som mål å nå en andel på 25 prosent kvinner i ledende stillinger fra nåværende 12,5 prosent.

Målet er en del av ABBs bredere ambisjon om å fremme inkludering og likestilling på tvers av alle områder av mangfold, inkludert kjønn, evner, generasjoner, etnisitet og LGBTQ+. ABB vil tilby ansatte inkluderende lederskapsopplæring og utviklingsprogrammer, mentorprogrammer og læringsintervensjoner for å fostre en inkluderende kultur.

- Å bygge og fremme en kultur med mangfold og inkludering er en viktig prioritering for ABB og representerer et grunnlag for innovasjon og bedre beslutningstaking, sier Björn Rosengren, konserndirektør i ABB. - Dette er ikke bare den rette tingen å gjøre, men også et middel for ytterligere å forbedre vår forretningsytelse ettersom mangfold blir stadig viktigere for både interne og eksterne talenter, kunder så vel som investorer.

ABB var nylig blant de over 50 ledende, europeiske selskapene innen industri og teknologi som bekreftet en europeisk satsing på mangfold og inkludering i sammenheng med initiativet #EmbraceDifference. Med «European Round Table for Industry» (ERT) i spissen, som konserndirektør Rosengren er medlem av, er initiativet ment å skape et miljø som fremmer inkludering og mangfold på arbeidsplassen.

I sommer signerte ABB standarder for oppførsel for å bekjempe diskriminering av lesbiske, homofile, bifile, trans- og interseksuelle mennesker, utviklet av FNs høykommissær for menneskerettigheter. «Standards of Conduct» inneholder fem konkrete trinn som bedrifter kan ta for å tilpasse sine retningslinjer og praksis med internasjonale standarder for menneskerettigheter til LHBTI-personer. ABB forventer at disse standardene overholdes av leverandører og vil føre til en reell innvirkning i de mer enn 100 landene selskapet opererer i.

Videre har selskapet signert en samarbeidsavtale med Europas største LGBT-rettighetsorganisasjon, Stonewall, for å bidra til å utvikle en veikart for LGBTQ+ for ansatte.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com

ABB Capital Markets Day 202019.11.2020 10:31:01 CETPressemelding

ABB arrangerer sin kapitalmarkedsdag i dag, 19. november, kl. 11.30 CET. Konsernsjef Björn Rosengren, CFO Timo Ihamuotila samt lederne for de fire forretningsområdene vil gi en oppdatering på den strategiske og operasjonelle utviklingen, inkludert: – Forbedre ytelsen som en del av ABB Way – Gjennomgang av virksomhetsporteføljen – ABBs digitale strategi – Oppdaterte økonomiske rammeverk og langsiktige bærekraftsmål - ABB er et ledende teknologiselskap, i dag og i fremtiden. Vi har global kapasitet innen forskning og utvikling, digitale løsninger og innovasjonsfokus for å støtte våre kunder. COVID-19-pandemien påvirker fortsatt utsiktene på kort sikt, men de langsiktige markedstrendene innen elektrifisering, automatisering, digitalisering og energieffektivitet består. Samtidig gjør vi ytterligere tiltak for å forbedre ytelsen og fortsette å skape merverdi for alle interessenter fremover, sier konsernsjef Björn Rosengren. Forbedret ytelse på gang Siden starten av året har ABB desentralise