ABB samarbeider med Equinor om digital integrasjon for å forbedre driften på offshore-anlegg

Selskapene går sammen om å implementere digital- og ekstern tilstandsovervåking av kritiske, elektriske systemer på Gina Krog-plattformen.
ABB og Equinor lanserer unik, digital samarbeidsmodell (Foto: Ole Jørgen Bratland, Equinor/Statoil).

ABB har startet et pilotprosjekt med Equinor på Gina Krog-plattformen i Nordsjøen.Prosjektet muliggjør en digital omstilling av overvåking av kritiske elektriske systemer på plattformen, og akselererer Equinors tilstandsovervåkingskapasitet med fokus på å forbedre sikkerheten, redusere driftskostnadene og å øke produksjonseffektiviteten.

Økt transparens

Ved å etablere en slik samarbeidsmodell for vedlikehold kan Equinor starte reisen fra dagens kalenderbaserte vedlikeholdsprogram mot preskriptive, eller foreskrivende, vedlikehold.

Data vil bli overført fra Gina Krogs energistyringssystem og tilstandsovervåkningssystem for elektroutstyr til Equinors OMNIA Microsoft Azure skyplattform, ved hjelp av ABB EdgeInsight™ «datapumpe» på plattformen.

Herfra vil sanntidsdata strømmes sikkert til ABBs egen Microsoft Azure-sky hvor et dedikert team vil bruke dataene til kontinuerlig forbedring av tilstandsovervåkingsteknologien og verktøy som skal brukes av ABBs Reliability Service team. Ved å strømme data direkte til ABB, transporterer Equinor informasjon fra utstyret på en sikker måte som vil gi transparens i ytelse, bedre forutsigbarhet og prosessoptimalisering.

Genererer varsler i SAP

- Ved å samarbeide med Equinor på denne måten, vil vi sørge for at de har innsikt i helsetilstanden til elektrisk utstyr i sanntid. I tillegg bidrar vi til å oppnå selskapets mål for pålitelighet og å redusere kostnadene for nedetid, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge og ABB Energy Industries i Nord-Europa.

Etter hvert som pilotprosjektet utvikler seg, vil ABB overta daglige tilstandsovervåkingsoperasjoner for kritisk, elektrisk utstyr. Oppgaven vil styres utenfor plattformen av ABBs Reliability Service team. Dette vil bli gjort i nært samarbeid med Gina Krog-personell og Equinors senter for integrerte operasjoner (IOC). ABB-ingeniører vil arbeide i Equinors forretningssystem (ERP) og hjelpe til med generering av varsler som arbeidsordrer.

Mer effektiv bruk av operasjonsdata

- Gjennom dette prosjektet og samarbeidet kan vi bruke operasjonsdata på en enklere og mer effektiv måte. Ved å tillate ABBs eksperter å jobbe digitalt sammen med Equinor-personell, kan vi forbedre sikkerheten og redusere tiden for administrasjon av vedlikeholdet, sier Bernt E. Tysseland, Vice President Operations, i Equinor.

Når pilotprosjektet er i gang, vil ABB og Equinor i fellesskap undersøke muligheten for å bruke den samme fremgangsmåten for annet, relevant utstyr.

- Covid-19-pandemien, sammen med den globale trenden mot mer bærekraftige operasjoner, har understreket viktigheten av å bygge motstandsdyktige og tilpasningsdyktige operasjonsmodeller. Våre kunder ser i økende grad etter fordelene som «Lean», mer autonome operasjoner på anlegget, med fjernstøtte, kan levere, avslutter Per Erik Holsten.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.