ABB-robot i banebrytende arbeidsoperasjon gir økt bærekraft hos Norges største renseanlegg

RobotNorge har levert en helautomatisk vaskeløsning for prosessanlegget hos Veas (Vestfjordens Avløpsselskap) som øker oppetiden, reduserer kostnader og forbedrer helse, miljø og sikkerhet.
Industrirobot på 10 meters bane er sentral i en helautomatisk vaskeløsning hos Vestfjordens Av-løpsselskap i Slemmestad (Bilde: VEAS).

Renseanlegget ligger på Bjerkåsholmen, rett ved Slemmestad, og er landets største. Årlig renses rundt 100 millioner kubikkmeter avløpsvann fra Oslo, Asker, Bærum og Nesodden. Opptil 11 000 liter avløpsvann fosser inn hvert sekund. Grunnet befolkningsveksten i hovedstadsområdet, jakter Veas på ny teknologi for økt utnyttelse av prosesser og utstyr. Et ferskt eksempel er å benytte en robot til å automatisere vaskeprosessen for såkalte kammerfilterpresser.

- Ved hjelp av robotteknologi utføres vaskeprosessen grundigere og på kortere tid, samt med mindre innsats fra personell. Vi sparer rundt 18 arbeidsuker i året, noe som frigjør personell til mer verdiskapende oppgaver, sier produksjonssjef Kjetil Wang-Hansen. - Samtidig øker løsningen oppetid på pressene og hindrer at personell blir utsatt for et anstrengende arbeidsmiljø.

Lukker naturens kretsløp

RobotNorge, eneforhandler av ABB-roboter i Norge, har levert den nye vaskeløsningen. Anlegget har vært i drift siden i fjor sommer.

- Veas’ innovative bruk av robotteknologi kan inspirere andre til å ta i bruk slike løsninger på andre områder. Det kan gi økt bærekraft på flere måter i arbeidsprosessene, forteller administrerende direktør Jean-Marc Launay hos RobotNorge.

Renseanlegget er en avgjørende bidragsyter for å holde Oslofjorden ren. Det bringer stoffer tilbake til kretsløpet gjennom produksjon av biogass og 40 000 tonn Veas-jord, et jordforbedringsmiddel som brukes innen landbruk.

Robot på bane

Det siste steget i produksjon av Veas-jord er ti meters lange kammerfilterpresser. Hver presse består av 70 varmeplater og 70 membranfilterplater på halvannen ganger halvannen meter. Platene presser sammen slam og filtrerer ut vann med høyt trykk og høy temperatur. Pressene er et viktig trinni slambehandlingsprosessen, og kapasitetsreduksjon er kritisk. Filterdukene og varmeplatene må nemlig rengjøres regelmessig for å opprettholde funksjonen, en prosess som tidligere ble gjort ved manuell høytrykksspyling.

- Denne rengjøringsprosessen gjøres nå automatisk av én robot som beveger seg på en ti meter lang bane mellom kammerfilterpressene. Med påmontert lanse høytrykkspyler roboten filterduker og varmeplater, par for par, i én og samme operasjon, forklarer Launay.

ABB kanaliserer salg av industriroboter i Norge gjennom RobotNorge, og har i tillegg et blomstrende innovasjonsmiljø i verdensklasse med rundt 50 ingeniører og forskere for lakkeringsroboter på Bryne.

RobotNorge utvikler robotløsninger for fremtidens produksjonsbehov. Tradisjonelle, industrielle roboter kombineres med ny teknologi som avansert sensorikk, kamera, maskinlæring og kunstig intelligens noe som åpner for mange nye bruksområder i ulike bransjer. www.robotnorge.no

Snarøyveien 30, bygning M

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding