ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

Bybanen i Bergen ekspanderer og ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsningen (Ill. Bybanen).

Forlengelsen av Bybanen er en del av byens Miljøløft for å nå klimamål1 og redusere trafikkøer. Foruten nullutslippstransport er Bybanen ekstra bærekraftig, med regenerering av 25 prosent av den elektriske kraften som benyttes til fremdrift.

- Kollektivtransport med elektrisk Bybane kontra personbiler byr på flere fordeler som minimal forurensing, et mer effektivt transportsystem, færre ulykker og mindre svevestøv, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. - Vi er stolte over å være involvert i prosjektet. Det føyer seg inn i rekken av grønne prosjekter hvor vi støtter våre kunder og samfunnet i det grønne skiftet.

Elbiler i anleggsfasen

Som en digital leder som støtter sikker og effektiv drift, arbeider ABB med partnere for å levere smarte og intelligente, bærekraftige transportløsninger. Både teknisk ekspertise og grønne teknologier bidro til å vinne prosjektet.

- ABB og Magnus M. Thunestvedt leverte det beste tilbudet og har vist en meget god forståelse av leveransen og kompleksiteten, sier Ole Wilhelm Mortensen, anskaffelsessjef Bybanen Utbygging. - Bruk av elbiler i anleggsfasen er en fin måte å vise den grønne siden av byggeprosjektet.

Utvidelsen av dobbeltspors Bybanen til Fyllingsdalen får kjørestrøm på 750 volt likestrøm (DC). ABB og Magnus Thunestvedt vil detaljdesigne, levere og installere fire elektriske kjørestrømstasjoner. Stasjonene inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. I tillegg skal konsortiet demontere, lagre og gjenoppbygge en eksisterende kjørestrømstasjon på et nytt sted.

- Denne leveransen gjør at vi er godt posisjonert for tilsvarende prosjekter i Norge, inkludert neste utvidelse av Bybanen i Bergen og Fornebubanen i Oslo, sier Waal.

Stopper ved Haukeland

Alle tjenester i kontrakten blir levert fra lokale avdelinger i Bergensområdet, som bidrar til minimale reisebehov og således et begrenset miljøavtrykk.

Toppfarten for Bybanen er 80 km/t, mens gjennomsnittsfarten er nærmere 30 km/t, høyere enn normalt for slik transport. Total reisetid på den nye Bybaneutvidelsen er knapt 20 minutter, som inkluderer stopp på Haukeland Universitetssykehus, Hordaland fylkes største arbeidsplass.

Kjørestrømstasjonene skal etter planen ferdigstilles sent i 2021 mens Bybaneutvidelsen skal i drift i slutten av 2022.

Fotnote

[1] Inkludert i Hordaland fylkes plan om å redusere CO2-utslipp med 47 prosent i 2030 sammenlignet med 2015

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

Sol, souk og sand når ABB Formel E kjøres i Marrakesh27.2.2020 11:01:01 CETPressemelding

ABB Formel E inntar gatene i Marrakesh lørdag 29. februar ABB-teknologi støtter Marokkos mål for fornybar energi og reduksjon av energiforbruket ABB FIA Formel E drar denne helgen til magiske Marrakesh. Etter et actionfylt løp i Mexico, der Mitch Evans fra Panasonic Jaguar Racing vant, er det helelektriske mesterskapet på vei til Nord-Afrika for å begeistre fans i Marrakesh i Marokko. 24 sjåfører konkurrerer på Circuit International Automobile Moulay El Hassan. Banen på 2,99 km har tolv svinger og ligger i Agdal-distriktet, i skyggen av de røde bymurene. Banen er oppkalt etter kronprinsen i Marokko. ABB har vært til stede i Marokko siden 1980 og blitt en viktig leverandør av elektrifisering, robotisering, elektriske motorer og omformere, industriell automatisering og strømnett. ABB jobber tett med Marokko for å støtte landets bærekraftsmål med å redusere energiforbruket med 15 prosent innen 2030 og øke andelen av fornybar energi. I 2009 kom 1,7 prosent av strømmen fra fornybare kilder.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha