• ABB og Rambøll signerer Memorandum of Understanding (MoU) for nye prospekter innen offshore transformatorstasjoner • ABB skal fokusere på design og leveranser av elektro, automatisering og telekommunikasjon • Rambøll skal fokusere på integrasjon og ingeniørtjenester innen utvikling, design, spesifikasjon, konstruksjon, vedlikehold og drift

ABB og Rambøll samarbeider om utvikling av offshore transformatorstasjoner for havvind.

ABB og Rambøll har signert et memorandum of understanding for å samarbeide om nye prospekter for offshore transformatorstasjoner innenfor havvindmarkedet globalt. Selskapenes kombinerte styrker innen energi, offshore, konstruksjon, drift og vedlikehold gir ikke bare troverdighet for EPC-entreprenører som tilbyr tjenester for transformatorstasjoner, men muliggjør også en alternativ løsning for utviklerne som ønsker å øke konkurransen på fabrikasjon.

- Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med Rambøll, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør i ABB i Norge. - Avtalen med Rambøll skal sette fart på produksjon og overføring av fornybar energi fra havvindparker, avgjørende for energiomstillingen til netto nullutslipp.

Patrick Gilly, global direktør for Energy Transition i Rambøll, legger til:

- Dette partnerskapet støtter vår ambisjon om å bli en global leder innen grønn energiomstilling og illustrer viktigheten av veldesignede offshore transformatorstasjoner for utviklingen av havvind. Vi ser frem til vårt samarbeid og bidrag til et mer bærekraftig energisystem.

ABB vil bidra med sin ekspertise innen design og levering av elektrisk utstyr, SCADA styringssystem (Supervisory Control and Data Acquisition), automatisering og telekommunikasjon, inkludert engineering, produkter, installasjon, igangkjøring og operasjonelt vedlikehold av slikt utstyr.

Rambøll vil bidra med sin ekspertise i ingeniørtjenester innen utvikling, design og spesifikasjon, konstruksjon, vedlikehold og drift, inkludert disipliner som oppbygging, rør, mekanisk og layout, prosess og teknisk sikkerhet, elektro, SCADA, automatisering og telekommunikasjon.

Avtalen er gyldig i inntil fem år og legger til rette for samarbeid fra sak til sak.

Rambøll er et globalt ingeniør-, arkitektur- og konsulentselskap, ledende på å skape bærekraftige byer og samfunn. Våre 16 000 eksperter driver bærekraftig endring innen bygninger; Transport; Vann; Miljø og helse; Arkitektur, landskap og urbanisme; Energi- og ledelsesrådgivning. Rambøll er i forkant på grønt skifte og tilbyr en helhetlig tilnærming til energibransjen som støtter sektoren på reisen mot mer bærekraftige løsninger. Rambøll har mer enn 50 års erfaring i planlegging, design og implementering av energiløsninger, som dekker hele spekteret av teknologier og alle deler av verdikjeden fra planlegging til produksjon, transmisjon og distribusjon. www.ramboll.com/energy

Ny undersøkelse viser at global industri øker investeringene i energieffektivitet6.5.2022 09:23:13 CEST | Pressemelding

• Global undersøkelse bestilt av ABB fremhever nåværende og fremtidige planer for selskaper om å investere i energieffektivitet for å oppnå netto null klimagassutslipp • 90 prosent vil øke investeringene de neste fem årene, mens 52 prosent planlegger å oppnå netto null innen samme periode • Økende energikostnader betyr at energieffektivitet får høyere prioritet, men kostnader og nedetid kan stikke kjepper i hjulene for investeringer

ABB-teknologi skal drive verdens første hybridskip for frakt av biomasse22.4.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding