ABB og Porsche går sammen for å sette fart på elektrisk mobilitet

ABB, en industriell teknologileder, og bilprodusenten Porsche kunngjør et nytt og eksklusivt partnerskap for å fremme elektrisk mobilitet.

ABB og Porsche går sammen for å sette fart på elektrisk mobilitet.

Som en del av en omfattende avtale blir ABB nå en offisiell partner for TAG Heuer Porsche Formula E Team. Porsche Motorsport debuterer i ABB FIA Formel E Championship denne sesongen, mens ABB allerede er inne i sitt tredje år som tittelpartner i denne første helektriske, globale løpsserien.

Kunngjøringen kommer på tampen av tredje løp i sjette sesong av ABB FIA Formel E, i Santiago, Chile, i nærvær av ABBs styreleder og konserndirektør Peter Voser, samt Michael Steiner, medlem av hovedstyret i Research and Development hos Porsche AG og Fritz Enzinger, visepresident Porsche Motorsport. Voser, Steiner og Enzinger vil offisielt avduke Porsches oppdaterte racerbilsdesign, med en fremtredende ABB-logo foran og bak.

- Vi er glade for at ABB, som verdens teknologi- og markedsleder for hurtigladere, nå er en av våre hovedpartnere og vil samarbeide med oss om nye løsninger for å støtte den økende etterspørselen etter elektrisk mobilitet fra våre kunder, sier Michael Steiner. - Det understreker Porsche's Mission E-strategi, som inkluderer en investering på 6 milliarder euro i elektrisk mobilitet innen 2022.

- ABB FIA Formula E er mer enn et løp - det er vår testarena for innovative elektromobilitetsteknologier som kan bidra til å senke karbonavtrykket og bidra til en bedre verden i fremtiden, sier Voser. - Og hvem er en bedre samarbeidspartner enn bilikonet Porsche – sammen vil vi forme fremdriften innen elektromobilitet.

ABB og Porsche har allerede inngått en avtale om å installere hurtigladere ved Porsche-sentre og offentlige anlegg over hele Japan. Den første installasjonen skal i drift i midten av 2020. I tillegg er den sveitsiske ABB Formula E-ambassadøren Simona De Silvestro den nåværende test- og utviklingsføreren for TAG Heuer Porsche Formula E Team.

Den globale rekkevidden til ABB Formula E øker og viser den innovative teknologien som er nøkkelen til suksessen bak den bærekraftige motorsporten. I sjette sesong presenterer ABB FIA Formel E et førsteklasses felt med 24 sjåfører som kjører andregenerasjons racerbiler og reiser til nye lokasjoner i Seoul, Sør-Korea og Jakarta, Indonesia, og representerer ti globale bilprodusenter. ABB er nå verdensledende innen hurtigladningssystemer for elektriske kjøretøy og har solgt over 13 000 hurtigladere i mer enn 80 land over hele verden.

Dr. Ing. H.C. F. Porsche AG med base i Stuttgart-Zuffenhausen, Tyskland, er verdens ledende produsent av eksklusive sportsbiler. I 2018 leverte selskapet mer enn 256 000 nye biler til sine kunder over hele verden, og omsatte for 25,8 milliarder euro. Selskapets driftsinntekter var på 4,3 milliarder euro, noe som gjorde Porsche til en av verdens mest lønnsomme bilprodusenter. Porsche grunnla sportsbilsegmentet for mer enn 50 år siden med utgivelsen av den ikoniske 911. Med lanseringen av Taycan, det første helelektriske Porsche, startet selskapet inn i en ny æra av mobilitet og sluttet seg til TAG Heuer Porsche Formula E Team til ABB FIA Formula E Championship med sitt eget fabrikklag. Totalt sysselsetter

Porsche AG en stab på mer enn 34 000 over hele kloden gjennom 70 datterselskaper.

ABB og Porsche går sammen for å sette fart på elektrisk mobilitet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

Sol, souk og sand når ABB Formel E kjøres i Marrakesh27.2.2020 11:01:01 CETPressemelding

ABB Formel E inntar gatene i Marrakesh lørdag 29. februar ABB-teknologi støtter Marokkos mål for fornybar energi og reduksjon av energiforbruket ABB FIA Formel E drar denne helgen til magiske Marrakesh. Etter et actionfylt løp i Mexico, der Mitch Evans fra Panasonic Jaguar Racing vant, er det helelektriske mesterskapet på vei til Nord-Afrika for å begeistre fans i Marrakesh i Marokko. 24 sjåfører konkurrerer på Circuit International Automobile Moulay El Hassan. Banen på 2,99 km har tolv svinger og ligger i Agdal-distriktet, i skyggen av de røde bymurene. Banen er oppkalt etter kronprinsen i Marokko. ABB har vært til stede i Marokko siden 1980 og blitt en viktig leverandør av elektrifisering, robotisering, elektriske motorer og omformere, industriell automatisering og strømnett. ABB jobber tett med Marokko for å støtte landets bærekraftsmål med å redusere energiforbruket med 15 prosent innen 2030 og øke andelen av fornybar energi. I 2009 kom 1,7 prosent av strømmen fra fornybare kilder.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha