ABB og Pace CCS samarbeider for å drive vekst innen karbonfangst og -lagring

• ABB og Pace CCS går sammen for å levere en løsning som reduserer kostnadene ved å integrere karbonfangst og -lagring (CCS) i nye og eksisterende industrielle operasjoner • Kunder vil kunne bruke digitale tvillinger for å teste konseptet, utforske scenarier og kartlegge driftsmodeller på tvers av kompleks CCS-infrastruktur • Reduksjon av investeringskostnadene og driftsrisiko vil være avgjørende for å oppskalere det kommersielle CCS-markedet
ABB og Pace CCS samarbeider om karbonfangst og -lagring.

For å gjøre fangst, transport og lagring av industrielle CO2-utslipp mer tilgjengelig, har ABB signert en partnerskapsavtale med Pace CCS, en global leder innen tekniske løsninger for dette.

Selskapene vil sammen bruke sin respektive ekspertise for å gjøre det enklere for industribedrifter å implementere CCS-infrastruktur ved å senke både investerings- og driftskostnader som kreves for å komme inn i markedet.

CCS innebærer å fange CO2-utslipp fra industrielle prosesser og deretter transportere dette via skip eller rørledning til underjordisk lagring. For at land skal oppnå sine netto-null-forpliktelser, må industriens opptak vokse 120 ganger innen 2050, ifølge en McKinsey & Company-analyse1. Hvis det lykkes, kan CCS alene være ansvarlig for å redusere CO2-utslippene fra industrien med 45 prosent.

- Til dags dato har en av de største utfordringene for større utrulling av CCS vært mangel på operasjonell praksis i hele verdikjeden, men den kombinerte ekspertisen til ABB og Pace CCS kan endre dette, sier Matt Healey, konsernsjef i Pace CCS. - Selv om bedrifter kan se fordelene med CCS, er det fortsatt en motvilje mot å foreta investeringen uten klar kunnskap om hvordan ting vil fungere for alle trinn i prosessen.

ABB og Pace CCS-partnerskapet vil løse dette ved bruk av digital tvillinger, det vil si en virtuell kopi av en ekte, fysisk prosess eller anlegg. Teknologien simulerer designfasen og tester scenarier for å sikre at designet er egnet til formålet. Dette vil demonstrere for kundene hvordan de smidig kan komme i gang med CCS. Løsningen vil kartlegge ulike scenarier, inkludert modellering av lagringen under bakken, og vil inkludere ABB Ability™ OPTIMAX® energistyringssystem for å estimere og styre energiforbruket.

- Karbonfangst og -lagring er en kritisk del for å akselerere den globale avkarboniseringen. Mens vi etablerer nye, fornybare energikilder i energimiksen, vil vi fortsatt trenge tilgang til tradisjonell energiinfrastruktur, sier Brandon Spencer, leder for ABB Energy Industries. - Vi må gjøre disse mer bærekraftige, minimere utslippene, og dette kan oppnås ved å ta karbondioksidet de produserer ut av atmosfæren og ned i bakken for lagring.

ABB har forpliktet seg til å drive industriell energieffektivitet og hjelpe kundene med å redusere sine årlige karbonutslipp med minst 100 megatonn innen 2030.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr og maritime løsninger. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning på investeringer og sikker, smart og bærekraftig drift. go.abb/processautomation

Fotnote 1: Scaling the CCUS industry to achieve net-zero | McKinsey

ABB og Pace CCS samarbeider om karbonfangst og -lagring.
Eksempel på infrastruktur for karbonfangst og -lagring.

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs rundt 105 000 ansatte bygger på mer enn 130 år med kvalitet, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​