ABB og Morrow Batteries vil samarbeide om fremtidsrettet produksjonsteknologi og innovative batteriløsninger

Morrow Batteries og ABB har signert en intensjonsavtale om automatisering, elektrifisering og digitalisering av Morrow’s planlagte battericellefabrikk og anlegg på Sørlandet. I tillegg ønsker selskapene å samarbeide om å levere spesialtilpassede batteriløsninger innenfor flere markedssegmenter.
Morrow Batteries og ABB planlegger samarbeid om batteriløsninger og innovativ produksjonsteknologi (Bilde: RIFT/NSW Arkitektur).

- Ved å utvikle og produsere verdens mest bærekraftige og kostnadseffektive batterier ønsker vi å bidra til å akselerere det grønne skiftet. Vi i ferd med å bygge battericellefabrikk, pilotfabrikk og forsknings- og utviklingsanlegg på Sørlandet, og sammen med ABB ser vi frem til å utforske mulighetene der vi sammen kan levere batteriløsninger i verdensklasse, sier Terje Andersen, administrerende direktør i Morrow Batteries.

Produksjonsanlegg for det globale markedet

Det grønne skiftet skyver hele næringer mot en mer bærekraftig og effektiv teknologisk utvikling. ABB er et verdensledende teknologiselskap som leverer energisystemer, robotikk- og automatiseringsteknologi og andre applikasjoner til et bredt spekter av markedssegmenter.

-Morrow Batteries ambisiøse planer for en storskala batterifabrikk og banebrytende forsknings- og utviklingssentre er avgjørende for energiomstillingen, økt bærekraft og reindustrialisering av Norge, sier Per Erik Holsten, leder for ABB i Norge og ABB Energy Industries for Northern Europ. Han legger til: -Vi ønsker å være partner til Morrow Batteries og bidra til at de blir globalt ledende innen batteriteknologi.

Fra sine omfattende fasiliteter i Skien utvikler og produserer ABB verdensledende kraft- og elektrosystemer til det globale fornybarmarkedet, og er med det med på å drive energiomstillingen mot en bærekraftig fremtid. Ikke langt derfra bygger Morrow sin 42 GWh battericellefabrikk.

Nylig formaliserte Morrow en avtale med Arendal kommune for en tomt på rundt 940 000 kvadratmeter med lett tilgjengelig infrastruktur for sin planlagte gigafabrikk.

Morrow’s batteriteknologi oppfyller de mest ekstreme krav til sikkerhet, volum og effektivitet for ulike bransjer, samt behovet for kostnadseffektive løsninger for energilagringssystemer.

Automatiserte og innovative fasiliteter

Senere i år vil Morrow starte byggingen av Battery Innovation Center og Pilot-fabrikken og i 2023 sin første modulbaserte giga-fabrikk. Fasilitetene vil være helautomatiserte og digitaliserte, og en av få i Europa som kan håndtere dagens velprøvde, moderne batteriteknologi, samt fremtidig teknologi for utvikling og produksjon av battericeller.

- ABB vil være en viktig partner for å sikre automatisering og digitalisering i verdensklasse av våre anlegg, fra forsyning av batterimaterialer til ferdig produserte batteriprodukter, sier Terje Andersen.

Morrow Batteries: Morrow har som ambisjon å utvikle og produsere verdens mest kostnadseffektive og bærekraftige battericeller. I Agder er Morrow i ferd med å etablere Giga-fabrikken på 42 GWh som vil produsere batterier med lavest mulig CO2-fotavtrykk. Fabrikken vil være i drift fra 4. kvartal 2024.

For å akselerere utviklingen og kvalifisere sine produkter for viktige markedssegmenter, bygger Morrow et industrialiseringssenter som støtter selskapets visjon om å lage bærekraftige batterier. Med disse anleggene etablerer Morrow og selskapets partnere 'The Battery coast' - et bærekraftig økosystem bygget rundt batteri verdikjeden.

Morrow Batteries ble grunnlagt i 2020 av sterke og engasjerte eiere. De to ledende investorene er Agder Energi Venture, et heleid datterselskap av Agder Energi, og NOAH, et heleid datterselskap av Gjelsten Holding.

Snarøyveien 30, bygning M

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding