ABB og Microsoft i samarbeid med NRS bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Norway Royal Salmon produserer mer laks til lavere kostnader på en mer bærekraftig måte.

Norway Royal Salmon (NRS) selger rundt 70 000 tonn laks hvert år. Dette tilsvarer en million laksemåltider per dag, året rundt.

I de røffe og til tider krevende omgivelsene for opprett i Nord-Norge, ønsket NRS å øke sikkerheten til de ansatte, redusere driftskostnadene og prioritere bærekraften i havbruk.

Øker effektivitet og sikkerhet

Gjennom et pilotprosjekt med kunstig intelligens (AI) har ABB og Microsoft samarbeidet om en løsning med NRS for å produsere bærekraftig sjømat på en tryggere måte. Pilotprosjektet viste at NRS kan øke effektiviteten og sikkerheten til sine arbeidere . Den nye teknologien vil føre til reduserte utslipp i form av redusert båttransport, økt effektivitet og forbedret fiskevelferd på grunn av mindre håndtering av fisken.

- Norway Royal Salmon har alltid fokusert på forskning, utvikling, samarbeid og innovasjon, sier Arve Olav Lervåg, konserndirektør for havbruk hos NRS. - For kontinuerlig forbedring av bærekraft og økt sikkerhet jobber vi med ABB og Microsoft for nyskapende måter å oppnå mer på alle områder.

Teknologien utviklet av ABB og Microsoft kombinerer bruk av undervannskameraer og kunstig intelligens for å beregne biomasse og å telle fisk. Denne teknologien vil gi oppdrettsnæringen bedre kontroll på hva som er i hver enkelt merde. Dette ved hjelp av kontinuerlig overvåking av hva som er i merdene.

- ABB har fullt ut forpliktet seg til å bidra til en mer bærekraftig fremtid, og dette er et eksempel hvor ABB bruker AI for å revolusjonere havbruk og levere i henhold til vårt løfte, sier ABBs leder for digitalisering, Guido Jouret. - Ved å overvåke fiskehelse og -ytelse for å minimere miljøpåvirkningen og redusere driftskostnadene, gjør ABB Ability ™ NRS i stand til å øke konkurransekraften.

Løsningen benytter Microsofts Azure og ABB Ability ™, som leverer ABBs dype bransjekompetanse fra komponent til skyløsninger for å–levere en helhetlig tjeneste som vil gi stor verdi for oppdretterne.

- Samarbeidet mellom ABB, Microsoft og NRS har vært svært nyskapende i dette prosjektet, sier Christian Bucher, global AI-spesialist hos Microsoft. - Alle parter tok fatt på en reise med et sterkt engasjement for en bærekraftig næringsmiddelfremtid. Bare gjennom slik felles-innovasjon og -samskaping mellom ingeniørteam og kunde, kunne vi oppnå maksimale fordeler. Vi gikk fra idé til installasjon på anlegget på bare noen få måneder.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo