ABB og Eviny installerer verdens raskeste elbillader i Norge

ABB og Eviny installerer verdens raskeste elbillader i Norge, her fra Oasen Senter i Bergen.

ABB og Eviny har samarbeidet om de første installasjonene av ABBs Terra 360, verdens raskeste ladestasjon.

ABBs Terra 360 er nå tilgjengelig hos Eviny for bruk av Norges raskt voksende elbilpark, på Oasen kjøpesenter i Bergen og på Geilo.

Pilotinstallasjonene, som vil bli etterfulgt av en mer utbredt utrulling over hele Norge og Sverige, fungerer som en ytterligere demonstrasjon av ABBs ladeteknologis evne til å yte under ekstreme værforhold og muliggjøre bærekraftige transportløsninger på det bredeste spekter av lokasjoner.

Ladestasjonene kan lade to kjøretøy samtidig med dynamisk kraftfordeling. Med en maksimal effekt på 360 kW er Terra 360 en fremtidssikker løsning som er i stand til å fullade en elbil på 15 minutter eller mindre.

- Dette er virkelig landemerke-lanseringer som vi er glade for å samarbeide med Eviny om. Norge setter den globale standarden for elektrifisering av transport, og vi er glade for å høre reaksjonen til elbilsjåfører i en av nasjonene som har kommet lengst i bruk av elbiler, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.

Norge satser på å bli den første nasjonen som stopper salget av nye bensin- og dieselbiler innen 2025. Prosentandelen av rene elbiler er klart høyest i verden, med 64,5 prosent av alle nye biler solgt i 20211, nesten to av tre nye biler. Eviny legger til rette for Norges elbilovergang, med over 400 hurtig- og lynladere installert på mer enn 150 steder over hele landet.

- ABBs Terra 360 representerte det beste valget for Evinys siste utvidelse, forklarer administrerende direktør Jannicke Hilland. - Vi har i flere år vært involvert i overgangen til e-mobilitet og vet hvor viktig en pålitelig hurtigladeopplevelse er når du velger elbil. Overgangen elbiler skjer lynraskt i Norge, og for å fortsette å lede endringen trenger vi de raskeste laderne. Vi er stolte over å være de første i verden som tar i bruk ABBs Terra 360.

Terra 360 tilbyr høy ladefart og bekvemmelighet sammen med komfort, brukervennlighet. Rask og enkel installasjon og med et lite fotavtrykk, tilbyr den et innovativt belysningssystem for å veilede brukeren gjennom ladeprosessen, en enkel statussskjerm og fleksible og lette ladekabler på 5 m. Den er også tilgjengelig for rullestolbrukere.

ABB er verdensledende innen infrastruktur for elektriske kjøretøy, og tilbyr hele spekteret av lade- og elektrifiseringsløsninger for elbiler, elektriske- og hybride busser, varebiler, lastebiler, skip og jernbaner. ABB gikk inn i e-mobilitetsmarkedet i 2010, og har i dag solgt mer enn 680 000 ladere for elektriske kjøretøy på tvers av mer enn 85 markeder; over 30 000 likestrøms/DC hurtigladere og 650 000 vekselstrøms/AC-ladere, inkludert de som selges gjennom Chargedot,

For ytterligere detaljer om ABBs Terra 360-lader, gå inn på Terra 360 | ABB

Eviny er et energi- og teknologiselskap som jobber for at det skal være mulig å bruke ren, fornybar energi på alle områder. I mer enn 100 år har Eviny produsert ren fornybar energi fra Norges vestlandsregn, og elektrifiserer nå Norge. Eviny er det største selskapet som leverer ultrahurtige ladere for elbiler i Skandinavia. Eviny utvikler landstrøm for skip og elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Eviny jobber med å lage utslippsfrie byggeplasser. Eviny utvikler et av verdens første hurtigladenettverk for elektriske båter. Eviny er et av Norges største energi- og teknologiselskaper.

Fotnote:

[1] https://ofv.no/aktuelt/2022/2021-ble-tidens-rekord%C3%A5r-for-nybilregistreringer

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​