ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

For første gang noensinne vil ABB og Ericsson sammen med Swisscom demonstrere hvor enkelt og effektivt roboter kan kontrolleres over store avstander gjennom 5G sanntidsteknologi.

Under World Economic Forum (WEF) 2020 vil verdensledere se den nye teknologien bruke 5G til kommunikasjonsformål, helt uten forsinkelse. På Kongressenteret i Davos, Sveits, vil en ABB YuMi®-samarbeidsrobot skrive en melding i en sandkasse som samtidig blir kopiert av en annen YuMi®, 1,5 km unna.

Den samtidige handlingen vil bli aktivert i sanntid gjennom Swisscoms 5G-nettverk, som er utstyrt med Ericsson-teknologi og vises på videoskjermer begge steder. Gjennom et flerårig samarbeid har ABB og Ericsson utviklet den grunnleggende teknologien som er nødvendig for å koble maskiner via et 5G mobilnett.

Bedre effektivitet og pålitelighet

- ABB vil fortsette å drive den digitale omstillingen av industrien ved å investere i utviklingen av innovative løsninger og produkter. Vårt samarbeid med Ericsson og Swisscom hjelper oss med å realisere det fulle potensialet i 5G-teknologien for industriell produksjon, sier Peter Voser, ABBs konserndirektør og styreleder.

- Trådløs 5G-teknologi gjør det enklere å koble roboter til dataskyen og maskinstyringssystemer, noe som muliggjør raskere tilgang til mer data og bedre beslutninger basert på innsikt som forbedrer effektiviteten og pålitelighet gjennom hele produksjonssyklusen. Når vi erstatter tradisjonelle kabelløsninger med 5G kan vi øke fleksibiliteten i produksjonen betydelig, forteller Sami Atiya, leder for Robotics and Discrete Automation i ABB.

- 5G teknologisamarbeid på tvers av virksomheter, myndigheter og samfunn er nøkkelen til å utvikle den digitale økonomien. Ved å oppmuntre og muliggjøre slike partnerskap, kan nye digitale muligheter realiseres som gagner globale og nasjonale økonomier og virksomheter i alle størrelser, sier Börje Ekholm, konsernsjef i Ericsson.

- Felles-demoen bruker vårt 5G-nettverk i Davos for å gi et innblikk i hvilken kapasitet og de forskjellige mulighetene 5G skaper innen produksjon og robotisering. Nå er tiden inne for å bytte til 5G, forteller Urs Schaeppi, konsernsjef i Swisscom.

Autonome maskiner og roboter

Med denne teknologien baner selskapene veien for å gi maksimal fleksibilitet for maskiner i fabrikker. Ved å benytte 5G-nettverk vil utplassering og drift av store flåter autonome maskiner og roboter bli en realitet.

En betydelig fordel ved 5G i industrimiljøer er at flere maskiner kan styres fra en sentral ressurs. Det reduserer kostnader for administrasjon og vedlikehold av både automatiseringsløsninger og IT-systemer, globalt.

ABB jobber kontinuerlig mot autonomi på tvers av kundesegmenter. Et eksempel er verdens første fjernstyrte fergetur, over Helsingfors havn, i slutten av 2018. 5G er en teknologi som vil bidra til å drive digital omstilling av næringslivet, øke produktiviteten, effektiviteten og kvaliteten i produksjon over hele verden .

Ericsson gjør det mulig for telekommunikasjonsselskaper å få fulle verdi av tilkoblingen. Selskapets portefølje spenner over nettverk, digitale og administrerte tjenester og kommende forretningsvirksomhet og er designet for å hjelpe kunder med å bli digitale, øke effektiviteten og finne nye inntektsstrømmer. Ericssons investeringer i innovasjon har gitt fordelene med telefoni og mobilt bredbånd til milliarder av mennesker over hele verden. Ericsson-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm og på Nasdaq New York. www.ericsson.com

Swisscom, Sveits' ledende telekommunikasjonsselskap og et landets ledende IT-selskap, har hovedkontor i Ittigen, nær hovedstaden Bern. Utenfor Sveits har Swisscom en tilstedeværelse på det italienske markedet i form av Fastweb. Swisscom er et av Sveits mest bærekraftige og innovative selskaper.

Sami Atiya, leder for Robotics and Discrete Automation i ABB (t.v.) og Börje Ekholm, konsernsjef i Ericsson.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha