ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

For første gang noensinne vil ABB og Ericsson sammen med Swisscom demonstrere hvor enkelt og effektivt roboter kan kontrolleres over store avstander gjennom 5G sanntidsteknologi.

Under World Economic Forum (WEF) 2020 vil verdensledere se den nye teknologien bruke 5G til kommunikasjonsformål, helt uten forsinkelse. På Kongressenteret i Davos, Sveits, vil en ABB YuMi®-samarbeidsrobot skrive en melding i en sandkasse som samtidig blir kopiert av en annen YuMi®, 1,5 km unna.

Den samtidige handlingen vil bli aktivert i sanntid gjennom Swisscoms 5G-nettverk, som er utstyrt med Ericsson-teknologi og vises på videoskjermer begge steder. Gjennom et flerårig samarbeid har ABB og Ericsson utviklet den grunnleggende teknologien som er nødvendig for å koble maskiner via et 5G mobilnett.

Bedre effektivitet og pålitelighet

- ABB vil fortsette å drive den digitale omstillingen av industrien ved å investere i utviklingen av innovative løsninger og produkter. Vårt samarbeid med Ericsson og Swisscom hjelper oss med å realisere det fulle potensialet i 5G-teknologien for industriell produksjon, sier Peter Voser, ABBs konserndirektør og styreleder.

- Trådløs 5G-teknologi gjør det enklere å koble roboter til dataskyen og maskinstyringssystemer, noe som muliggjør raskere tilgang til mer data og bedre beslutninger basert på innsikt som forbedrer effektiviteten og pålitelighet gjennom hele produksjonssyklusen. Når vi erstatter tradisjonelle kabelløsninger med 5G kan vi øke fleksibiliteten i produksjonen betydelig, forteller Sami Atiya, leder for Robotics and Discrete Automation i ABB.

- 5G teknologisamarbeid på tvers av virksomheter, myndigheter og samfunn er nøkkelen til å utvikle den digitale økonomien. Ved å oppmuntre og muliggjøre slike partnerskap, kan nye digitale muligheter realiseres som gagner globale og nasjonale økonomier og virksomheter i alle størrelser, sier Börje Ekholm, konsernsjef i Ericsson.

- Felles-demoen bruker vårt 5G-nettverk i Davos for å gi et innblikk i hvilken kapasitet og de forskjellige mulighetene 5G skaper innen produksjon og robotisering. Nå er tiden inne for å bytte til 5G, forteller Urs Schaeppi, konsernsjef i Swisscom.

Autonome maskiner og roboter

Med denne teknologien baner selskapene veien for å gi maksimal fleksibilitet for maskiner i fabrikker. Ved å benytte 5G-nettverk vil utplassering og drift av store flåter autonome maskiner og roboter bli en realitet.

En betydelig fordel ved 5G i industrimiljøer er at flere maskiner kan styres fra en sentral ressurs. Det reduserer kostnader for administrasjon og vedlikehold av både automatiseringsløsninger og IT-systemer, globalt.

ABB jobber kontinuerlig mot autonomi på tvers av kundesegmenter. Et eksempel er verdens første fjernstyrte fergetur, over Helsingfors havn, i slutten av 2018. 5G er en teknologi som vil bidra til å drive digital omstilling av næringslivet, øke produktiviteten, effektiviteten og kvaliteten i produksjon over hele verden .

Ericsson gjør det mulig for telekommunikasjonsselskaper å få fulle verdi av tilkoblingen. Selskapets portefølje spenner over nettverk, digitale og administrerte tjenester og kommende forretningsvirksomhet og er designet for å hjelpe kunder med å bli digitale, øke effektiviteten og finne nye inntektsstrømmer. Ericssons investeringer i innovasjon har gitt fordelene med telefoni og mobilt bredbånd til milliarder av mennesker over hele verden. Ericsson-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm og på Nasdaq New York. www.ericsson.com

Swisscom, Sveits' ledende telekommunikasjonsselskap og et landets ledende IT-selskap, har hovedkontor i Ittigen, nær hovedstaden Bern. Utenfor Sveits har Swisscom en tilstedeværelse på det italienske markedet i form av Fastweb. Swisscom er et av Sveits mest bærekraftige og innovative selskaper.

Sami Atiya, leder for Robotics and Discrete Automation i ABB (t.v.) og Börje Ekholm, konsernsjef i Ericsson.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo