ABB og Coolbrook samarbeider om å redusere utslipp fra petrokjemi

• Coolbrook og ABB forenkler integrasjonen og akselererer bruk av teknologi for reduksjon av klimagassutslipp med elektrifisering av dampkrakking • Samarbeidet vil kombinere ekspertise for å redusere energiforbruket med 30 prosent og øke produksjonen av etylen med 20 prosent • Pilotprogram starter i år på banebrytende Brightlands Chemelot Campus i Geleen, Nederland
ABB og Coolbrook samarbeider om å redusere utslipp fra petrokjemi.

ABB og det finske teknologiselskapet Coolbrook har signert en avtale om å kommersialisere og fremskynde bruken av Roto Dynamic Reactor-teknologi (RDR) for å redusere klimagassutslippene i dampkrakkingsanlegg betydelig. Avtalen forener selskapenes ekspertise og skaper et tilbud av Coolbrooks nye, elektrisk drevne RDR-teknologi og ABBs integrerte elektroløsninger, først for bruk innen petrokjemi og kjemi.

Olefiner, som etylen og propylen, er de viktigste råvarene som brukes i den kjemiske industrien – først og fremst for polymerproduksjon. For tiden er den ledende teknologien for olefinproduksjon dampkrakking ved høytemperaturpyrolyse av hydrokarboner, fortynnet med damp i en krakkingsovn.

Coolbrooks nye turbomaskin kan erstatte en konvensjonell ovn ved direkte å overføre rotorakselens mekaniske energi til hydrokarbonvæsken. Dette oppnås ved aerodynamisk behandling gjennom et roterende blad. Når maskinen drives av strøm fra fornybare kilder, eliminerer teknologien CO2-utslipp i dampkrakkingsprosessen. Coolbrook-teknologien kan også brukes med ulike innsatsvarer, inkludert resirkulerte og fornybare råvarer.

Denne banebrytende RDR-teknologien støttes av ABBs ekspertise innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for å optimalisere operasjonelle prosesser og forenkle integrasjon. ABB vil ytterligere forbedre energieffektiviteten til Coolbrooks løsning gjennom integrering av elektriske motorer og frekvensomformere. Det kombinerte ABB- og Coolbrook-tilbudet vil lette og akselerere bruken av den banebrytende teknologien, noe som gjør det mulig for petrokjemiske og olefinprodusenter å oppfylle sine nullutslippsambisjoner.

I følge Det internasjonale energibyråets rapport1 «Tracking Industry 2021» utgjorde globale CO2-utslipp fra kjemiske- og petrokjemiske prosesser 1,2 milliarder tonn i 2020. Elektrifisering av prosessindustri vil redusere karbonutslippene betydelig, og ABB har forpliktet seg til å støtte sine kunder i å redusere deres årlige CO2-utslipp med 100 millioner tonn innen 2030.

- Coolbrook har satt som mål å bygge et forpliktende og omfattende økosystem rundt vår revolusjonerende RDR-teknologi for å kommersialisere den så snart som mulig. ABB vil bli en nøkkelpartner i det økosystemet med mål om å akselerere prosessen betydelig, sier Ilpo Kuokkanen, styreleder i Coolbrook. - Vår RDR-teknologi og ABBs teknologi utfyller hverandre perfekt. Sammen vil vi tilby den første elektriske, karbonfri løsningen i sitt slag for en av de største industrielle prosessene i verden.

Ved å bruke en standardisert og modulær tilnærming, vil samarbeidet støtte kunder fra FEED-stadiet (Front End Engineering & Design) og inkludere RDR, elektrisk motor og frekvensomformer, automasjon, sikkerhet, strømdistribusjon, instrumentering og analysatorer, tilstandsovervåking og komplett digitalisering. Som et resultat vil kjemikalieprodusenter dra nytte av økt driftsutbytte, lavere driftskostnader, enklere vedlikehold og lavere kapitalkostnader.

- Elektrifisering av dampkrakkere i etylenproduksjon reduserer utslippene i disse prosessene med 300 millioner tonn CO2 årlig på verdensbasis, forteller Per Erik Holsten, administrerende direktør for i ABB Norge. - ABB jobber med partnere for å utvikle bærekraftige løsninger som gjør det mulig for kundene å redusere klimagassutslipp, vrak og energibruk, samtidig som de støtter verdens energiomstilling på en ansvarlig måte.

[1] https://www.iea.org/reports/tracking-industry-2021

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.

Coolbrook Ltd. er et finsk-nederlandsk teknologi- og ingeniørselskap som har som mål å skape en renere, mer bærekraftig og lønnsom måte å produsere olefiner på, hovedkomponenten i den petrokjemiske industrien og produksjon av plast, kjemiske produkter, emballasje med mer. Coolbrooks Roto Dynamic Reactor (RDR) er en revolusjonerende teknologi som kombinerer romfartsvitenskap, turbomaskineri og kjemiteknikk for å erstatte de nåværende ineffektive og forurensende dampkrakkingsmetodene som brukes til å lage olefiner med et radikalt renere og mer effektivt alternativ. Støttet av et økende antall regjeringer, petrokjemiske produsenter og miljøregulatorer, er Coolbrooks RDR-teknologi på vei til å bli den nye globale standarden i Olefin-produksjon.