ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen

Selskapene samarbeider for å gi industribedrifter konkurransekraft innen operasjonell drifts- og informasjonsteknologi. – En unik kombinasjon av spisskompetanse, mener ABBs leder for energiindustrier.

ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen.

ABB er en global leder innen automatisering og elektrifisering med flere tiårs erfaring fra digitale styringssystemer for tekniske anlegg, til bransjer som industri, olje og gass, havbruk og kraft. Computas er en norsk leverandør av it-løsninger og rådgivingstjenester, som inkluderer kunstig intelligens og skytjenester.

- ABB er ledende på digitalisering av operasjonell teknologi og sammen med Computas kompetanse innen informasjonsteknologi vil vi tilby en unik kombinasjon for å skape verdier for våre kunder, sier Tor Ove Lussand, leder for energiindustrier hos ABB i Norge.

- Kontinuerlig verdiskaping

Computas vil blant annet bidra med tverrfaglig ekspertise på utnyttelse av skyteknologi og erfaring med teknologiske innovasjonsprosjekter.

- Samarbeidet vil gi det beste fra begge verdener og gi kunder konkurransefordeler, forteller Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

Marius Five Aarset, leder for digitale leveranser i ABB, utdyper samarbeidet:

- Computas og ABB skal i tett samarbeid med kundene analysere operasjonelle utfordringer, identifisere muligheter for forbedringer og tilby digitale løsninger og tjenester som gir kontinuerlig verdiskapning for kundene, sier han.

Effektiviserer driften

Begge selskaper er Microsoft-partnere. Og ABB har valgt Microsofts Azure skyløsning som plattform for ABB AbilityTM, selskapets plattform for porteføljen av digitalt oppkoblede løsninger på tvers av bransjer.

ABB har en installert base på over 70 000 styringssystemer med 70 millioner oppkoblede enheter globalt som inngår i ABB Ability. En stor andel av disse er installert i Norge.

ABB Ability bidrar til at landbaserte industribedrifter innen kjemi, petrokjemi, papir og masse, metallurgi, akvakultur og vareproduksjon samt olje- og gassindustrien kan effektivisere driften ved øke produktiviteten og redusere innsatsfaktorene, forbedre helse, miljø og sikkerhet og/eller øke kvaliteten. I Norge benytter flere energiselskaper og rederier ABB Ability med oppkoblede løsninger til forbedring av driften gjennom analyse av data og fjernsupport.

ABB og Computas kjenner hverandre godt etter flerårig samarbeid.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Selskapet jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter.

ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha