ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen

Selskapene samarbeider for å gi industribedrifter konkurransekraft innen operasjonell drifts- og informasjonsteknologi. – En unik kombinasjon av spisskompetanse, mener ABBs leder for energiindustrier.

ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen.

ABB er en global leder innen automatisering og elektrifisering med flere tiårs erfaring fra digitale styringssystemer for tekniske anlegg, til bransjer som industri, olje og gass, havbruk og kraft. Computas er en norsk leverandør av it-løsninger og rådgivingstjenester, som inkluderer kunstig intelligens og skytjenester.

- ABB er ledende på digitalisering av operasjonell teknologi og sammen med Computas kompetanse innen informasjonsteknologi vil vi tilby en unik kombinasjon for å skape verdier for våre kunder, sier Tor Ove Lussand, leder for energiindustrier hos ABB i Norge.

- Kontinuerlig verdiskaping

Computas vil blant annet bidra med tverrfaglig ekspertise på utnyttelse av skyteknologi og erfaring med teknologiske innovasjonsprosjekter.

- Samarbeidet vil gi det beste fra begge verdener og gi kunder konkurransefordeler, forteller Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

Marius Five Aarset, leder for digitale leveranser i ABB, utdyper samarbeidet:

- Computas og ABB skal i tett samarbeid med kundene analysere operasjonelle utfordringer, identifisere muligheter for forbedringer og tilby digitale løsninger og tjenester som gir kontinuerlig verdiskapning for kundene, sier han.

Effektiviserer driften

Begge selskaper er Microsoft-partnere. Og ABB har valgt Microsofts Azure skyløsning som plattform for ABB AbilityTM, selskapets plattform for porteføljen av digitalt oppkoblede løsninger på tvers av bransjer.

ABB har en installert base på over 70 000 styringssystemer med 70 millioner oppkoblede enheter globalt som inngår i ABB Ability. En stor andel av disse er installert i Norge.

ABB Ability bidrar til at landbaserte industribedrifter innen kjemi, petrokjemi, papir og masse, metallurgi, akvakultur og vareproduksjon samt olje- og gassindustrien kan effektivisere driften ved øke produktiviteten og redusere innsatsfaktorene, forbedre helse, miljø og sikkerhet og/eller øke kvaliteten. I Norge benytter flere energiselskaper og rederier ABB Ability med oppkoblede løsninger til forbedring av driften gjennom analyse av data og fjernsupport.

ABB og Computas kjenner hverandre godt etter flerårig samarbeid.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Selskapet jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter.

ABB og Computas hjelper kunder til digitaliseringstoppen.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB åpner produksjonsanlegg for energilagringssystemer1.11.2019 13:00:00 CETPressemelding

ABB produserer energilagringssystemer for jernbane, el- og trolleybusser og el-lastebiler ved et nytt produksjonsanlegg i Baden, Sveits Energilagringssystemene bidrar til å redusere utslipp og øke energieffektiviteten. Fremtidig bruk inkluderer applikasjoner i trolleybusser i flere sveitsiske byer ABB åpnet nylig sin nye fabrikk for energilagringssystemer for mobilitet i Baden i Sveits. Åpningen ble markert med en seremoni hvor kunder, politikere og medierepresentanter var tilstede. Energilagringssystemene vil bli brukt i jernbaner, el- og trolleybusser og el-lastebiler. Anlegget representerer en viktig investering i Sveits som produksjonsland samt at det gir merverdi for applikasjoner i inn- og utland. Utslippsfri transport ABB har allerede mottatt ordre på energilagringssystemer fra flere bilprodusenter i forskjellige land. I andre applikasjoner vil løsningene blant annet bli brukt i nye trolleybusser i de sveitsiske byene Zürich, Lausanne og Fribourg. Energilagringssystemer er en nø

ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett30.10.2019 15:30:00 CETPressemelding

Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett. Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling. Equinor sentral - Å vinne kontraktene