ABB og BKK samarbeider om pålitelig produksjon av fornybar energi

Oppgraderer kontrollanlegg på seks vannkraftverk i Hordaland for sikker produksjon av fornybar energi.

BKKs modernisering av kontrollanleggene på kraftverk gir gjør det mulig å drifte og vedlikeholde anleg-gene gjennom prediktiv bruk av kraftverksdata (Foto: BKK/Helge Hansen).

Vannkraftverkene ligger nordøst for Bergen. Etter flere tiårs drift er kontrollanleggene modne for en planlagt utskifting. Fremover skal Fosse, Hellandsfoss, Nygard, Stordal, Ulvik og Vermundsbotn kraftverk moderniseres med nye kontrollanlegg basert på styringssystemet ABB Ability System 800xA

- Et pålitelig kontrollanlegg er en forutsetning for sikker, effektiv og pålitelig drift av vannkraftverk, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. – Med et moderne styringssystem vil BKK sikre fortsatt pålitelig produksjon av fornybar energi og kunne redusere drifts- og vedlikeholdskostnader.

Vital vannkraft

Mange tenker primært på sol og vind som fornybare energikilder, men vannkraft representerer en langt større energikilde i Norge og er en helt sentral del av det grønne skiftet.

- Vannkraft kan produseres når kundene trenger den. Det blir en enda viktigere energikilde i fornybarfremtiden, med stadig mer ikke-regulerbar vind- og solkraft i nettet, sier Olav Osvoll, konserndirektør for Produksjon hos BKK. – Med økende grad av ekstremvær kan vannkraft bli avgjørende for å redusere skader i lokalsamfunnet, for eksempel ved å dempe flommer. BKK jobber aktivt med innsikt og analyse av driftsdata fra kraftverkene. En modernisering av kontrollanleggene med mer sensorer gir oss bedre kontroll over tilstand og gjør det mulig å drifte og vedlikeholde anleggene gjennom prediktiv bruk av kraftverksdata.

Kontroll og kabelmasse

Til de seks vannkraftverkene skal ABB levere nøkkelferdige kontrollanlegg med design, konfigurasjon, testing og igangkjøring. Montasje gjøres av BKK med veiledning av en anleggsleder fra ABB. Til noen av kraftverkene inkluderer leveransene også nye kabelmasser og nye AC/DC-fordelinger. Det første nye kontrollanlegget skal tas i drift i 2021, det siste i 2025.

Kraftverkene er bygget mellom 1954 og 2005. Det nyeste, Nygard, er et av få pumpekraftverk i Norge, hvor vannet i perioder med overskuddskraft på nettet pumpes tilbake til magasinet. Total årsproduksjon ved de seks kraftverkene er drøyt 700 gigawattimer (GWt), nok til nærmere 40 000 husstander.

BKK

BKK er et fornybarselskap med ambisjon om å bli størst i Norge på elektrifisering. Det er Vestlandets største kraftselskap, og ledende innen utvikling av klimavennlig energi og fremtidsrettede infrastrukturløsninger for strøm og fiber. Selskapet har blant annet 38 heleide kraftverk som produserer om lag 7,5 TWt, eller strøm til 15 prosent av norske husholdninger.

ABB Industrial Automation

ABBs Industrial Automation-virksomhet tilbyr en rekke løsninger for prosess- og hybridindustrier, det vi si industri med både prosess og vareproduksjon. Det inkluderer bransjespesifikk, integrert automatisering, elektrifisering og digitale løsninger, styring, programvare og avanserte tjenester, instrumentering og analyse, samt marine- og turboløsninger. Industrial Automation er verdens nest største aktør i markedet. Virksomheten har omfattende bransjekunnskap, erfaring og ekspertise innen automatiseringsprodukter, systemer og løsninger i verdensklasse og et bredt spekter med komplimenterende digitale- og samhandlingsløsninger på tvers av applikasjoner og bransjer. Dette hjelper kundene med å forbli konkurransedyktige, forbedre avkastningen og en sikker og produktiv drift.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo