ABB og Beyonder skal samarbeide om fremtidens batteriteknologi

Beyonder og ABB har inngått en samarbeidsavtale som baner vei for styrket produktutvikling, produksjon og markedsstrategier for masseproduksjon av Beyonders Lithium-ion-kondensatorer (LiC) ved bruk av nøkkelkomponenter fra begge parter.
ABB og Beyonder skal samarbeide om fremtidens batteriteknologi (Foto: Beyonder).

Sammen vil Beyonder og ABB samarbeide for å akselerere energiomstillingen ved å utvikle og produsere applikasjoner for nettselskaper, jernbane, avbruddsfri strømforsyning (UPS), støtte til vindturbiner og maritime applikasjoner, herunder hybridløsninger med LiC og hydrogen. Partene ser også et potensial for markedsstrategier på pakkede batteriløsninger for flere bransjer.

- Beyonders ambisiøse planer for storskala, fremtidsrettet batteriteknologi er et viktig skritt for energiomstillingen, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør i ABB i Norge og leder for Energy Industries i Nord-Europa. - Vi er glade for å samarbeide med Beyonder for å utforske en mer kostnadseffektiv og bærekraftig måte å levere energilagringsløsninger for kraftnettet, transport og havvind der det er behov for høy effekt og rask lading.

Et skritt i riktig retning

Beyonders bærekraftige battericelle-teknologi bruker aktivt karbon fra skogrester i battericellene. Med sin unike og ikke-brennbare teknologi vil Beyonder produsere battericeller med høy effekt og rask ladning (1-2 minutter) for industrielle applikasjoner som skal brukes i strømnettet, og støtter utslippsfrie løsninger på flyplasser, i havner, tungtransport og hurtigladestasjoner.

- Energilagringsteknologi, som for eksempel batterier utviklet for transport, kraft og industrielle applikasjoner, er en av de viktigste løsningene som kreves for å støtte overgangen til en lavkarbon-økonomi. Vi ser frem til å utforske hvordan Beyonder og ABB sammen kan utvikle og produsere løsninger for applikasjoner med høy effekt, sier Kristin Skofteland, Chief Commercial Officer & Legal Counsel i Beyonder.

Om Beyonder

Beyonder, grunnlagt i 2016 av administrerende direktør Svein Kvernstuen, utvikler og produserer neste nivå celler som trengs innen batteriteknologi med høy effekt, rask lading og lang levetid for industri og kommersiell infrastruktur. Ved å benytte superaktivt karbon, laget av sagflis fra norsk skogsindustri, produserer Beyonder battericeller for morgendagens grønne infrastruktur. For mer informasjon, besøk www.beyonder.no