ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler
ABB leverer teknologi til Northern Lights CCS (Ill. ABB).

Aker Solutions har tildelt ABB kontrakt for å levere elektro-, automatiserings- og sikkerhetssystemene til Northern Lights, verdens første åpne infrastruktur for CO2-transport og -lagring.

Northern Lights, et joint venture mellom Equinor, Shell og TotalEnergies, er det første industrielle karbonfangst- og lagringsprosjektet for en åpen og fleksibel infrastruktur for trygg lagring av CO2 fra industri over hele Europa. Første fase av prosjektet skal være ferdig medio 2024, med kapasitet for lagring av inntil 1,5 millioner tonn CO2 per år. Neste fase har ambisjon om å utvide kapasiteten til over fem millioner tonn per år.

ABBs automatisering, elektrifisering og digitalisering inngår i Northern Lights-prosjektet for fjerndrift av en ny terminal i Energiparken industriområde i Øygarden kommune og for å sikre at anlegget får optimal effektivitet.

Med styringssystemet ABB Ability™ System 800xA vil operatørene få større innsikt i driften av terminalen, blant annet med analyserer av både sanntids- og historiske data og umiddelbar visning av målinger og nøkkeltallsindikatorer. Resultatet er at operatørene kan ta mer nøyaktige og informerte beslutninger og vurdere alternativer for å optimalisere ytelsen til utstyr og prosesser.

- ABB er markedsleder innen distribuerte kontrollsystemer og en langvarig partner med en solid forståelse av vår virksomhet og ekspertise innen både onshore-, offshore- og subsea-prosjekter, sier Kristin Glenna, prosjektleder for Northern Lights i Aker Solutions. - Det var sentralt i vår beslutningsprosess. Vi trengte å overlate vår fjernoperasjon til en partner med en vellykket merittliste innen pålitelighet og optimalisering for å legge et sterkt grunnlag for det viktige prosjektet.

- Evnen til å fange og lagre industrielle CO2-utslipp, som foreløpig ikke kan forhindres, er avgjørende hvis verden skal oppnå klimanøytralitet innen 2050. Det krever en global fangst- og lagringskapasitet på 1,7 milliarder tonn CO2 innen 20301, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. - Northern Lights er et viktig prosjekt, ikke bare for å rebalansere karbonkretsløpet, men også på grunn av innovasjonen. Vi setter pris på å være en del av dette spennende prosjektet som vil bidra til en tryggere, smartere og mer bærekraftig fremtid.

Spesialbygde skip skal frakte flytende CO2 fra utslippskilder til terminalen i Øygarden. Den skal fjernstyres fra Equinors Stureterminal som ligger ca. 7 km unna. For å muliggjøre fjernoperasjoner vil ABB levere avanserte operatørstasjoner til Northern Lights-terminalen som vil spille sammen med det sentrale kontrollrommet på Stureterminalen, med sømløs integrasjon for å minimere responstider og støtte fjernoperasjon døgnet rundt.

ABBs kraftteknologi vil også drive hele anlegget, med unntak av landstrømsløsningen. Kraftsystemet inkluderer blant annet styringssystem, høy- og lavspenningspenttavler og transformatorer.

Fotnote

[1]https://www.iea.org/fuels-and-technologies/carbon-capture-utilisation-and-storage

ABB leverer teknologi til Northern Lights CCS (Ill. ABB).