ABB lanserer verdens raskeste elbil-lader

• Kan levere 100 km rekkevidde på under tre minutter • Første lader spesielt designet for lading av opptil fire biler samtidig • Ideell for bensinstasjoner, urbane ladestasjoner, handelsområder og flåteapplikasjoner
ABB lanserer verdens raskeste elbil-lader.

ABB lanserer en innovativ alt-i-ett elbil-lader, som gir den raskeste ladeopplevelsen på markedet.

ABBs nye Terra 360 er en modulær lader som kan lade opptil fire elbiler samtidig med dynamisk fordeling av kraften. Det betyr at sjåfører ikke trenger å vente hvis laderen er i bruk. De benytter bare en annen tilkobling. Den nye laderen har en maksimal effekt på 360 kW og er i stand til å fullade enhver elbil på 15 minutter eller mindre, og dekker behovene til en rekke elbilbrukere, enten de trenger hurtiglading eller for å fylle opp batteriet mens de handler.

- Med myndigheter globalt som utformer politikk som favoriserer elektriske kjøretøyer og ladeettverk for å bekjempe klimaendringer, er etterspørselen etter el-ladeinfrastruktur høyere enn noensinne, spesielt ladestasjoner som er raske, praktiske og enkle å betjene, sier Frank Muehlon, leder for ABBs E-mobilitets-divisjon. - Terra 360, med lademuligheter som passer til en rekke behov, er nøkkelen til å oppfylle den etterspørselen og akselerere elektrisk mobilitet globalt.

- Som verdensledende innen hurtiglading av elektriske kjøretøyer, er dette en spennende dag for ABB. Vi spiller en nøkkelrolle for å muliggjøre lavkarbonsamfunnet, sier Theodor Swedjemark, kommunikasjons- og bærekraftsjef i ABB. - Siden veitransport står for nesten en femtedel av de globale CO2-utslippene, er e-mobilitet avgjørende for å nå klimamålet fra Paris. Vi vil også gå foran med et godt eksempel ved å bytte hele flåten vår på mer enn 10 000 biler til nullutslippsbiler.

Terra 360 blir tilgjengelig i Europa fra slutten av 2021, og i USA, Latin-Amerika og Asia Pacific-regionene i 2022. Den er designet med tanke på de daglige behovene og forventningene til elbilbrukere. Terra 360 bygger videre på ABBs store installerte base av hurtig- og lynladere, og leverer hastighet og bekvemmelighet sammen med komfort, brukervennlighet og en opplevelse av kjennskap.

Det innovative belysningssystemet leder brukeren gjennom ladeprosessen og viser ladestatus for elbil-batteriet og gjenværende tid for en optimal ladesesjon. Verdens raskeste lynlader er også tilgjengelig for rullestolbrukere og har et ergonomisk kabelhåndteringssystem som hjelper brukeren med å koble til raskt, med minimal innsats.

I tillegg til å møte behovene til private elbilbrukere på bensinstasjoner, storkiosker og butikker, kan Terra 360 også installeres hos en bedrift eller organisasjon for å lade elektriske flåtebiler, varebiler og lastebiler. Dette gir eierne fleksibiliteten til å lade opptil fire kjøretøyer over natten eller raskt etterfylle elbiler om dagen. Fordi Terra 360 har et lite fysisk fotavtrykk, kan de installeres på små depoter eller parkeringsplasser med begrenset plass.

Terra 360 kan skreddersys. For å tilpasse utseendet kan kundene "merke" laderne ved å bruke forskjellige folier eller endre fargen på LED-stripene. Det er også mulighet å inkludere en integrert 27 skjerm for visning av video og bilder.

ABB er verdensledende innen infrastruktur for elektriske kjøretøyer, og tilbyr hele spekteret av lade- og elektrifiseringsløsninger for elbiler, elektriske- og hybridbusser, varebiler, lastebiler, skip og jernbane. ABB kom inn på markedet for e-mobilitet i 2010, og har i dag solgt mer enn 460 000 ladere for elbiler i mer enn 88 land; over 21 000 DC-hurtigladere og 440 000 AC-ladere, inkludert de som selges gjennom Chargedot.

ABBs høyeffektsladere blir allerede distribuert rundt om i verden gjennom selskapets partnerskap med internasjonale ladeoperatører som IONITY og Electrify America.

For å utforske ABBs ladeteknologi for elektriske kjøretøyer, besøk www.abb.com/ev-charging.