ABB lanserer podcast om grønt skifte til sjøs

I podcasten diskuterer eksperter fra miljøstiftelsen ZERO og ABB hvordan eksisterende teknologi, fra elektriske fremdriftssystemer til batterier og brenselceller, kan gi store utslippskutt eller nullutslipp i maritime operasjoner.

Skipsfarten i Norge står for rundt ti prosent av klimagassutslippene. Det finnes tilgjengelig teknologi som kan redusere dette betraktelig, og langt raskere enn den internasjonale maritime organisasjonens (IMO) mål om halvering innen 2050 sammenlignet med 2008, noe ekspertene tar en grundig runde på.

Dette er første podcast i en serie om hvordan eksisterende teknologi kan gi grønt skifte i samfunnet. Serien inkluderer helelektrisk havbruk, elektrifisering av bussflåten og bilparken og publiseres fortløpende utover sommeren og høsten.

Lenke til podcast om grønt skifte til sjøs: https://new.abb.com/no/media/podcast

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no