ABB lanserer C-CAMs automatiseringsløsning for handelsfartøy

• C-CAMs er en brukervennlig løsning som automatiserer og integrerer styring, alarmfunksjoner og overvåking av kritiske systemer om bord • Løsninger er designet for handelsfartøyer, den første i sitt slag som tilbyr tilgang til systemdata via mobile enheter

ABBs nye C-CAMs automatiseringsløsning dekker fartøysystemer, energistyring, kontroll av lasten og tankmåling, og forbedrer effektiviteten og sikkerheten ved å muliggjøre raskere feilsøking og vedlikehold samt forbedret situasjonsforståelse. Det er den første maritime automatiseringsløsningen som har en oversikt over systemdata på mobile enheter, med ABB Ability™ Edgenius Operations Data Manager som gir tilgang til alarm- og overvåkingsdata, uavhengig av brukerens plassering ombord.

- C-CAMs integreres enkelt med relevante fartøysystemer og kan nås og fjernbetjenes for å enklere vedlikehold og reparasjon, sier Stian Torkildsen, global produktsjef for automatisering og styringsløsninger i ABBs maritime virksomhet. - I tillegg lar moderne tilkoblingsmuligheter og grensesnitt mannskapet få tilgang til automatiseringsdata over hele skipet via mobile enheter, slik at løsningen kommer både personell ombord og rederi til gode.

Den intuitive løsningen er utviklet basert på ABBs omfattende ekspertise innen automatisering. Tro mot ABB-standarder er løsningen IT-sikker ved design og bygget på pålitelig og robust maskinvare som muliggjør lang levetid for alle komponenter. Høy oppetid støttes ytterligere av redundans, mens sikkerhetsmarginene er høyere enn for sammenlignbare systemer i markedet.

Takket være designet av inngangs/utgangsmoduler (I/O) med fjærklemmer, er C-CAMs enkle å ettermontere, og installasjonskostnadene er omtrent 50 prosent lavere enn for konvensjonelle maritime styringssystemer.

- Vi er stolte av å bygge på ABBs lange historie innen kraft- og automasjonsteknologier og utvide vårt automatiseringstilbud til havgående fartøyer i handelsflåten, sier Rune Braastad, leder for maritime systemer i ABBs maritime virksomhet. - C-CAMs automatiseringssystem gir store fordeler for verft og redere, og muliggjør raskere engineering, installasjon og igangkjøring sammenlignet med tradisjonelle automasjonssystemer, som resulterer i lavere totale eierskapskostnader.

Som en del av ABBs pågående innsats for å drive marin digitalisering gjennom ledende teknologi og enestående tjenester, omfatter C-CAMs operatørstasjoner, I/O-kort og sentralenheter (CPU) med kabinetter, nettverksutstyr og et alarm- og utvidelsessystem. Reservedeler og teknisk støtte er tilgjengelig over hele verden. Redere kan også inkludere ABBs Power Energy Management System (PEMS™), som sikrer optimal bruk av et fartøys totale kraftressurser for å fremme sikker, effektiv og miljøvennlig drift.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er dedikerte til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.