ABB lanserer ABB Ability ™ Augmented Field Procedures for økt sikkerhet og effektivitet i energisektoren

Selskapet har utviklet innovativ, virkelighets-utvidende teknologi for å digitalisere feltoperatørens opplevelse og forbedre samhandling mellom felt og kontrollrom.

Feltoperatøren er online i sanntid med prosedyrer og styringssystemet for anlegget.

Det er utviklet spesielt for å dekke behovene til feltoperatører. Den gir sømløs integrasjon mellom felt og anleggets styresystem. Det gir bedre sikkerhet, reduserer risikoen for menneskelige feil og effektiviserer feltoperasjoner.

Digitale driftsprosedyrer

Mer enn 20 prosent av uplanlagt driftsstans i industrien1 skyldes menneskelige feil. ABB Ability ™ Augmented Field Procedures muliggjør:

• konsistent gjennomføring av manuelle prosedyrer
  • standardisering av driftsprosedyrer og vedlikehold eller reparasjon i felt
  • tettere integrasjon mellom felt og kontrollrom og
  • digital lagring av notater for å sikre at operasjonell kunnskap blir lagret og benyttet

I motsetning til tradisjonelle, papirbaserte driftsprosedyrer, muliggjør teknologien interaktiv gjennomføring av prosedyrer ved hjelp av en mobil enhet for å guide operatører gjennom hvert trinn på en konsistent, effektiv og sikker måte.

- Menneskelig feil er en potensiell risiko i ethvert produksjonsmiljø og dukker stadig opp som en viktig faktor i sikkerhetshendelser og driftsforstyrrelser, sier Tor Ove Lussand, leder for Industrial Automation Energy Industries hos ABB i Norge. - Ingeniører bruker også mye verdifull tid på å samle inn og analysere data. ABB har som mål å endre fremtidens arbeidsmetoder med vår nye, digitalt ledede løsning som adresserer disse og andre utfordringer i prosedyrer.

Kutter kost

Operatører får tilgang til hands-free sanntidsdata for anleggsutstyr, -prosesser eller -prosedyrer ved bruk av industrielle nettbrett, smarttelefoner og Microsoft HoloLens-briller, som øker sanntidssamarbeidet og muliggjør øyeblikkelig datainntasting fra brukergrensesnitt i felt.

Systemet er utviklet i samarbeid med ledende industriaktører. Det kan brukes i ethvert industrimiljø, på nye og eksisterende anlegg, for oppstart, rutinemessig vedlikehold og nedstengingsaktiviteter.

- I tett samarbeid med kunder har vi utviklet en løsning som øker konsistensen og samtidig forbedrer sikkerhet og driftseffektivitet. Med datadrevne prosedyrer kan feltoperatører utføre målrettede oppgaver på rett sted til rett tid, noe som resulterer i økt konkurransefortrinn og betydelig reduksjon i driftskostnader for våre kunder, legger Lussand til.

Bransjeoverskridende

Ved å støtte operatører på tvers av bransjer som olje, gass, kjemi, prosess, kraft og vann og avløp, vil løsningen bidra til omstilling av driftsprosedyrer og legge styrken av digitalisering, mobilitet og oppkobling i hendene på feltarbeidere.

Løsningen er et eksempel på ABBs adminstrative applikasjoner som lar arbeidstakere jobbe hvor som helst og administrere systemet på egen hånd.

- I disse utfordrende tider er det viktigere enn noen gang å balansere arbeidstakernes sikkerhet med produktivitet. ABB er opptatt av å støtte begge deler, beskytte mennesker, samtidig som det muliggjør forretningskontinuitet og fortsatt drift av viktige tjenester, gjennom å tilby ekstern tilgang og digitale verktøy og løsninger, sier Lussand.

ABB Energy Industries driver tryggere, smartere og mer bærekraftige prosjekter og drift, prosjekterer innovative og integrerte løsninger som digitaliserer, automatiserer og elektrifiserer industrien. Vi kobler våre mennesker og teknologier for å hjelpe kundene til å lykkes og utvikling av samfunnet.

ABB Industrial Automation

ABBs Industrial Automation-virksomhet tilbyr en rekke løsninger for prosess- og hybridindustrier, det vil si industri med både prosess og vareproduksjon. Det inkluderer bransjespesifikk, integrert automatisering, elektrifisering og digitale løsninger, styring, programvare og avanserte tjenester, instrumentering og analyse, samt marine- og turboløsninger. Industrial Automation er verdens nest største aktør i markedet. Virksomheten har omfattende bransjekunnskap, erfaring og ekspertise innen automatiseringsprodukter, systemer og løsninger i verdensklasse og et bredt spekter med komplimenterende digitale- og samhandlingsløsninger på tvers av applikasjoner og bransjer. Dette hjelper kundene med å forbli konkurransedyktige, forbedre avkastningen og en sikker og produktiv drift.

Fotnote;

¹ Vanson Bourne Global Study

Feltoperatører får informasjon via spesialbriller som Microsoft HoloLens.
Digitalisering kobler kontrollrommet tettere sammen med feltopatøren.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo