ABB kunngjør Formel E klimainitiativer på COP26

Som en del av FNs klimakonferanse COP26 i Glasgow, kunngjør ABB i dag ABB Formula E Climate Initiatives, som vil understreke den globale teknologilederens forpliktelse til å sette spørsmål knyttet til klimaendringer enda høyere på agendaen.
ABB er tittelpartner for verdensmesterskapet ABB FIA Formel E, verdens første helelektriske internasjonale, enseters racingserie. Sammen med Formel E ser selskapet kontinuerlig på nye måter å drive engasjement i alle bærekraftstemaer via mesterskapet og maksimere den positive innvirkningen på byene og landene der løpene arrangeres.
Dette har ført til utviklingen av klimainitiativene (Climate Initiatives), fokusert rundt tre pilarer: Innovative teknologier; Sosial fremgang, mangfold og inkludering; Mestre endring. Initiativene vil bli diskutert i en COP26-panelsesjon på onsdag med ABBs kommunikasjons- og bærekraftssjef, Theodor Swedjemark, Formel E-sjef Jamie Reigle og ROKiT Venturi racingsjåføren Lucas di Grassi.
Under disse pilarene vil det bli gjennomført aktiviteter i forbindelse med ABB Formel E-løp i bysentre rundt om i verden. ABB vil bygge videre på sitt eksisterende partnerskap med FIA Girls on Track for å styrke kvinner og fremme likestilling på en innovativ, engasjerende og positiv måte. Selskapet vil også støtte energiomstilling gjennom utdanning, bevisstgjøring, opplæring og frivillighet ved å organisere arrangementer i skoler og lokalsamfunn. Globalt og lokalt engasjement vil også bli drevet av målrettede public affairs-programmer på løpsstedene.
Di Grassi blir med i panelet i sin nye rolle som ABBs nyeste ambassadør i ABB Formel E. Hans høyprofilerte engasjement i bærekraft og e-mobilitet gjør ham til en ideell partner for ABB når de jobber sammen om prosjekter som driver bærekraftig fremgang og tar for seg klimautfordring.
- Bærekraft er grunnlaget for alt vi gjør. Det inspirerer vårt veikartet for fremtiden. Sammen med Formel E engasjerer vi oss i COP26, sikre på at våre produkter og tjenester har en positiv innvirkning på å redusere CO2-utslipp. Og for å gjøre dette trenger vi samarbeid for å skape bedre arenaer for samhandling på tvers av alle våre interessenter. Våre felles klimainitiativer er et perfekt eksempel på dette samarbeidet, og bruker den høyprofilerte plattformen i serien for å vise frem hvordan vi kan fortsette å flytte grensene for teknologi, forbedre likhet og lede endring, sier Theodor Swedjemark.
- På COP26 viser vi hvordan ABB FIA Formel E er en plattform for å akselerere innovasjon av elektriske kjøretøy og bærekraftig, menneskelig fremgang. Sammen med våre lag, produsenter, vertsbyer og verdsatte partnere som ABB, er vi forent i vår tro på sportens kraft for å inspirere til endring og skape en bedre fremtid for vår planet. Vi er glade for å utvide partnerskapet vårt med ABB gjennom ABB Formula E Climate Initiatives, et dypere samarbeid som vil løfte dialogen rundt innovasjon, sosial fremgang og endring i byer rundt om i verden, sier Formel E-sjef Jamie Reigle.
I denne samarbeidsånden har ABB også inngått samarbeid med TIME magazine på COP26 for å være vertskap for en rekke kunnskapsdelingsarrangementer med temaer rundt klima: The Sustainability Series brakt til deg av TIME og ABB.
CNBC nyhetsanker Mark Barton moderer samtalene, som inkluderer medlemmer i ABBs globale ledergruppe Tarak Mehta (Electrification), Morten Wierod (Motion) og Theodor Swedjemark og leder for Marine & Ports, Juha Koskela, samt kunder, beslutningstakere og seniorrepresentanter fra internasjonale organisasjoner som Det internasjonale energibyrået (IEA), FNs utviklingsprogram (UNDP) og Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO). Sentrale temaer inkluderer utfordringene og løsningene knyttet til kjernetemaer i COP26, som digitalisering, elektrifisering og smarte kraftnett, smarte byer og bærekraftige transportløsninger.
ABB har også gitt ut en ny episode av sin podcast ABB Decoded, med tema rundt COP26. Med gjest Mike Peirce, Corporate Partnerships Director for The Climate Group, diskuterer episoden hvordan toppmøtet bidrar til å møte globale klimautfordringer og utforsker hva som skjer, ikke bare på COP, men i oppbyggingen før konferansen. Den dekker også viktigheten av COP26 og hvorfor årene fremover er så viktige.
I tillegg bruker ABB sin globale tilstedeværelse til å starte kampanjene «ABB Road To COP» og #ABB4ClimateAction, via en rekke lokale arrangementer i nøkkelmarkeder som USA, Storbritannia, Sverige, Sveits, EU og India.
Som en del av «ABB Road To COP» vil ABB demonstrere hvor enkelt det er å gjennomføre en lang reise i en toppmoderne elbil, ved å kjøre en Porsche Taycan fra sørkysten av England til COP26-vertsbyen Glasgow. Reisen på ca. 750 km vil bli gjennomført på en dag, med ladestopp på en rekke ABB-partnersteder. Det vil bli produsert en kort film om turen for å synliggjøre de mange fordelene ved e-mobilitet.
Under sin bærekraftsstrategi for 2030 planlegger ABB å bli karbonnøytral ved å fortsette overgangen til fornybare energikilder og forbedre energieffektiviteten. EV 100-planen forplikter ABB til å elektrifisere sin flåte på mer enn 10 000 kjøretøy innen 2030, og den har som mål å bidra til å redusere kundenes årlige CO2-utslipp med 100 megatonn – tilsvarende de årlige utslippene fra 30 millioner fossilbiler.
ABB er forpliktet til å samarbeide med kunder, myndigheter, forretningspartnere, multilaterale institusjoner og frivillige organisasjoner for å bidra til å nå klimamålet i Paris. Selskapets egne reduksjonsmål har nå også fått godkjenning av Science Based Targets-initiativet (SBTi) som bekrefter at de er i tråd med 1,5°C-scenariet i Parisavtalen.
Nøkkelord
Kontakter
Media Relations
Tel:+41 43 317 7111media.relations@ch.abb.comBilder
Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom å koble programvare til sine produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 105 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land. www.abb.com
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
ABB lanserer AMXE Marine Motor – designet for neste generasjons elektriske og hybride fartøy3.6.2025 07:50:06 CEST | Pressemelding
AMXE Marine Motor kombinerer ABBs hittil høyeste effekttetthet med et stillegående, vannkjølt design.
ABB-motor setter ny verdensrekord med 99,13 % effektivitet28.5.2025 12:08:56 CEST | Pressemelding
Verdens mest energieffektive synkronmotor, levert til stålverk i India, forventes å gi en energibesparelse på rundt 61 GWt over en levetid på 25 år, med en tilbakebetalingstid på litt over tre måneder.
Eni velger ABB som hovedautomasjonsentreprenør for en av Storbritannias første industrielle CCS-klynger15.5.2025 11:08:51 CEST | Pressemelding
ABB skal tilby automatiserings-, telekom- og cybersikkerhetsløsninger for transport og lagring av CO2-fangst ved HyNet, et stort industrielt avkarboniseringsprosjekt i Storbritannia HyNet har som mål å redusere utslippene i Nordvest-England med en fjerdedel, og forvandle et energiintensivt produksjonsområde til en industriklynge med lave utslipp Prosjektet vil utnytte ABB Ability™ System 800xA® integrert kontroll- og sikkerhetssystem for å muliggjøre større synlighet og forutsigbarhet
ABB’s PixelPaint gir eksklusive og bærekraftige lakkoverflater til Mercedes-Benz Sindelfingen fabrikken15.5.2025 09:33:07 CEST | Pressemelding
ABBs prisvinnende PixelPaint-teknologi implementert ved Mercedes-Benz-fabrikken i Sindelfingen PixelPaint leverer enestående presisjon og eliminerer oversprøyting, noe som reduserer materialforbruk og utslipp Mercedes-Maybach SL 680 Monogram-serien er den første modellen som får eksklusive og individuelle lakkoverflater muliggjort av PixelPaint ABBs FoU-senter for lakkeringsroboter på Bryne spilte en avgjørende rolle i utviklingen av PixelPaint.
Q1 resultater: Sterk start på året; optimaliserer verdiskapingen gjennom porteføljestyring17.4.2025 09:19:59 CEST | Pressemelding
Ordrer 9,213 millioner dollar, +3%; sammenlignbart1 +5% Inntekter 7,935 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +3% Driftsinntekter 1,567 millioner dollar; margin 19,7% Operasjonell EBITA1 1,597 millioner dollar; margin1 20,2% Resultat per aksje 0,60 dollar; +22%3 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 684 millioner dollar; -6%
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom