ABB i banebrytende pilot med elbilen som powerbank i Trondheim

● Elbilbatterier kan balansere kraftnettet, ta effekttopper, kutte energikostnader og redusere behov for nettutbygging ● Inngår i EUs smartbyprosjekt «Positive City Exchange» for å skape plussbyløsninger i Trønderhovedstaden ● Elbileiere kan benytte egen strøm eller selge ved høye spotpriser ● Løsninger og erfaringer deles kostnadsfritt med andre kommuner
Elbilen som powerbank er et nyttig verktøy for å balansere kraftnettet, ta effekttopper, kutte energikostnader og redusere behov for nettutbygging (Foto Entra).

Initiativet i Trondheim involverer kommunen, en bildelingstjeneste, lokalt energiselskap, eiendomsselskaper, leverandør av energihandelsløsning, og ABB. Det inngår i EUs storsatsing på plussbyløsninger i Trondheim, «Positive City Exchange», hvor målet er å vise hvordan bydeler kan bli energipositive.

Det nye pilotprosjektet skal demonstrere hvordan batteriet i elbiler kan være en ekstra ressurs utover å være energibærer for utslippsfri transport. I to av bydelene som er med i EUs plussbyprosjekt, Brattøra og Sluppen, er det installert ABB-ladere som både lader elbilen og leverer strøm tilbake til nettet, såkalt toveislading (Vehicle-to-Grid, V2G). Elbilen blir dermeden powerbank som kan bidra til balansering av kraftnettet og kutte effekttopper.

Viktigfor morgendagens energisystemer

- Stor kred til Trondheim kommune for å kjøre dette banebrytende pilotprosjekt. Vi ser fram til et fortsatt fruktbart samarbeid og er stolte over det vi hittil har oppnådd i plussbyprosjektet sammen med kommunen og andre partnere, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. - Bilen som powerbank kan få stor betydning for morgendagens energisystemer, nettutvikling og forsyningssikkerhet når det skaleres opp.

Toveisladerne på Brattøra og Sluppen er sømløst integrert med et overordnet energistyringssystem fra ABB, som også er koblet til kraftnettet, sentral driftskontroll i bygninger og andre strømforbrukere i bydelene, for å optimalisere energiflyten. En handelsløsning for kjøp og salg av strøm er også en del av den tekniske løsningen.

- Det er utrolig givende og spennende å få være del av etnybrottsarbeid som dette. Toveislading vil bli viktig framover med langt flere elbiler i markedet, sier prosjektleder for plussbyprosjektet i Trondheim kommune, Bjørn Ove Berthelsen.

Et kinderegg

Han mener teknologien er et Kinderegg, som kan bidra til grønt skifte og økt bærekraft ved å løse nåværende eller kommende flaskehalser i kraftnettet med dynamisk balansering, samtidig som elbileiere har mulighet for å bruke eller selge egen strøm når spotprisene er høye.

- Men kanskje det beste av alt: Som del av et EU-prosjekt kan vi dele løsninger og erfaringer     kostnadsfritt med andre kommuner og offentlige instanser, forteller Berthelsen.

P.t. er det Nissans elbiler, Hyundai Ionic 5 og KIA EV6 som opprettholder batterigarantien når batteriet lader ut via toveisladere. Det er ventet at flere bilprodusenter vil tilby dette framover.

Les mer om toveislading ved å trykke her.

ABB i banebrytende pilot med elbilen som powerbank i Trondheim (Foto: Trondheim kommune).

Snarøyveien 30, bygning M

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​