ABB fullfører neste steg på undervannsreisen

ABB og OneSubsea, et Schlumberger-selskap, har gjennomført verdens første fullskala undervanns integrasjonstest av en omformer og kompressor.

Den over fem meter høye omformeren heises på plass (Ill. OneSubsea).

Etter ABBs vellykkede validering av verdens første undervannskraftsystem i november i fjor, har selskapet sammen med OneSubsea gjennomført en ny test som demonstrerer at 8 megawatt (MW) akseleffekt er tilgjengelig med en enkelt omformer (Variable Speed Drive) koblet til en kompressor.

Ved å bruke OneSubseas flerfase våtgasskompressor (WGC6000) som opererte i en hydrokarbonsløyfe, ble testen utført i et vannbasseng ved OneSubseas anlegg på Horsøy utenfor Bergen.

- Den integrerte testen viser at vi har en robust og pålitelig undervannssomformer for nedsenkede pumper og kompressorer, som fra OneSubseas WGC6000 og andre produsenter, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør i ABB.

Industripartnerne Chevron, Total og Equinor finansierte testen som ble gjennomført i sommer. Med restriksjoner i reising og sosiale relasjoner, ble en stor del av testen utført med digital fjernjobbing, som til slutt kulminerte i en virtuell samling med over 100 deltakere fra hele verden.

- Teamet vårt løste utfordringene med pandemibegrensningene slik at testen kunne gjennomføres, legger Holsten til.

Ved å fullføre denne milepælen har både ABBs undervannsomformer og OneSubseas flerfasekompressor oppnådd teknologiredighetsnivå 5 (TRL5) og er klare for markedet. Sammen gir de en disruptiv optimalisering av undervannsprosessering og såkalte tie-backs.

Omformeren er en hovedkomponent i ABBs toppmoderne undervanns kraftfordelings- og konverteringssystem, som ble kommersielt tilgjengelig ved utgangen av 2019. Systemet gir bedrifter tilgang til en pålitelig kraftforsyning på opptil 100 MW over avstander opptil 600 kilometer og ned til 3000 meters vanndyp via en enkelt kabel. Det forventes å bidra til å omstille olje- og gassoperasjoner til havs, noe som muliggjør stadig mer fjernstyrte, autonome og undervannsdrevne anlegg i havrommet. ABB bringer banebrytende potensial til offshoreindustrien og nye muligheter i havrommet.

ABB Energy Industries muliggjør trygge, smarte og bærekraftige prosjekter og operasjoner for virksomheter innen olje, gass, kjemikalier, biovitenskap, kraftproduksjon og vann og avløp. Ved å drive integrerte løsninger som automatiserer, digitaliserer og elektrifiserer industrien, kobler vi våre folk og teknologi for å hjelpe kundene våre med tilpasning og å lykkes. Med over 50 års domenekompetanse fortsetter vi å innovere og omforme tradisjonelle tilnærminger på tvers av energisektoren med våre teknologier designet for å forbedre driftseffektivitet, redusere risiko, redusere energiforbruk og vrak.

Den over fem meter høye omformeren heises på plass (Ill. OneSubsea).
Her fylles bassenget med vann (Ill. OneSubsea).

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com

ABB bidrar til avkarbonisering av fjernvarme nær verdensarv i Esbjerg8.11.2021 15:45:00 CET | Pressemelding

• ABB vil levere integrert, elektrisk infrastruktur for sjøvannsvarmepumpe for å levere grønn varme til over 100 000 innbyggere i Esbjerg • ABBs teknologi vil sikre pålitelig, fornybar kraftforsyning, varmeproduksjon og distribusjon av fjernvarme • Innovativt 50MW varmepumpesystem vil bruke fornybar energi fra vindparker og trekke ut varmen fra sjøvann, støtter Danmarks mål om å kutte utslippene med 70 prosent innen 2030

ABB bringer kunstig intelligens (AI) til anleggsforvaltning for forbedret effektivitet og økt oppetid på tvers av bransjer26.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding