ABB ferdigstiller leveranse til verdens mest avanserte, isgående gasstankflåte

ABB i Norge har vært sentral i leveransen av banebrytende kraft- og fremdriftsteknologi til 15 tankskip.

Yamal-flåtens isbrytende Azipod®.

Skipene skal frakte LNG fra Jamalhalvøya i Sibir til Asia og Europa året rundt, og er bygget for å kunne bryte is på over 2,1 meters tykkelse uten støtte fra isbrytere. Prosjektet er et av de største marineprosjektene i ABBs historie globalt. Det har vært ledet med teknisk ekspertise og prosjektstyring fra ABBs marinevirksomhet på Billingstad og Ulsteinvik i Norge.

- Den komplekse og omfattende leveransen viser at vi har ingeniørressurser og kompetanse i verdensklasse her i Norge, sier Sindre Sætre, leder for ABBs maritime virksomhet i Norge.

Kutter forbruk og utslipp

Hvert gasstankskip har en kapasitet på 170 000 m3 LNG, og har is-klasse ARC7. ABBs elektriske fremdriftssystem Azipod® er en sentral del av den tekniske løsningen. Det girløse systemet sitter på utsiden av skroget og kan roteres 360 grader. Azipod® kan kutte drivstofforbruket inntil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte løsninger og er dermed en bidragsyter til grønt skifte til sjøs.

- Drivstoff- og utslippsreduksjon har gjort Azipod® til det foretrukne valget for sikker, pålitelig, miljøvennlig og energieffektiv fremdrift i sårbare, arktiske strøk, forteller Sætre.

Til isbrytere

Den omfattende leveransen til gasstankskipene inkluderer også turboladere, generatorer, elektriske tavler, transformatorer, omformere og styring av fremdriftssystemene.

ABB har levert elektriske fremdriftssystemer til nærmere 100 isbrytere og isgående fartøy med total effekt opptil 45 megawatt (MW). Azipod®-familien strekker seg fra 1 til 22 MW.

Yamal-flåtens isbrytende Azipod®.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo