ABB er global markedsleder innen distribuerte kontrollsystemer (DCS) for 22. året på rad

• ABBs distribuerte kontrollsystemer (DCS) opprettholdt en ledende andel på rundt 20 prosent i 2020 i et marked verdt mer enn 14 milliarder dollar • ABB opplevde vekst i 2020 på tvers av nøkkelregioner, til tross for virkningen av pandemien på DCS-markedet i hele industrien • Energiomstilling og bærekraft, samt en oppgang for DCS innen farmasi og bioteknologi var viktige vekstdrivere for ABB
ABB er global markedsleder innen distribuerte kontrollsystemer for 22. året på rad.

Siden introduksjonen av det distribuerte kontrollsystemet (DCS) – en digital plattform for automatisert kontroll og drift av anlegg og prosesser, har det vært kjernen i prosess- og energiindustrien. Ettersom digital omstillingen av industrien akselererer, fortsetter DCS å være nøkkelen til å sikre trygg, effektiv og pålitelig drift, og muliggjør innsamling og analyse av verdifulle data for innsikt sanntid.

ARC Advisory Groups DCS-markedsanalyse og -prognoserapport er anerkjent som en av bransjens mest autoritative kilder. Den har blitt publisert årlig de siste 40 årene, med ABB på topp i mer enn halvparten av tiden. Rapporten lister opp de beste DCS-aktørene, og gir en oversikt over nøkkeltrender, fremgangen til DCS det siste året innenfor regioner og bransjer, potensielle markedspåvirkninger og forventet DCS-bane over en femårsperiode.

- ABB leder DCS-feltet takket være sin domenekunnskap i flere bransjer, omfattende servicenettverk, en fortsatt investering i utvikling av teknologi, lojale kunder og digitale løsninger som møter raskt skiftende kundekrav, sier Bernhard Escherman, Chief Technology Officer, ABB Process Automation. - Mye av utviklingen vår er fokusert på å fremme teknologi som modulær automatisering, Select I/O og sikre, Edge-integrerte løsninger som adresserer nye prosess- og forretningsutfordringer samtidig som investeringer beskyttes. Vi tror at denne typen løsninger er noen av katalysatorene som trengs for vellykket implementering av industrielt tingenes Internett (IoT) og smidig implementasjon av Industri 4.0.

Den nyeste versjonen av ABB Ability™ System 800xA representerer en evolusjon for morgendagens automatiserte anleggsdrift. Det er et prosesskontrollsystem, et elektrisk kontrollsystem og et sikkerhetssystem og en muliggjører for samarbeid, som tillater ytterligere forbedring av ingeniøreffektivitet, operatørytelse og ressursutnyttelse. I tillegg er ABB Ability™ Symphony Plus en bransjeledende DCS i kraft-, vann- og avløpsvannmarkedene, og ABBs Freelance-tilbud er en DCS skreddersydd for hybridmarkeder.

ARCs rapport fremhever også ABB Ability™: ABBs enhetlige, tverrindustrielle portefølje av digitale løsninger, som inkluderer mer enn 170 industrielle Internett-løsninger og en industriell Internett-teknologiplattform og skyinfrastruktur. Ved å trekke veksler på innsikt i over 20 bransjer og mer enn 40 års erfaring innen digital teknologi, hjelper ABB Ability™ kunder med å utvikle nye prosesser og fremme eksisterende ved å gi innsikt og optimalisere planlegging og kontroll for sanntidsoperasjoner. Denne innsikten kan deretter mates inn i kontrollsystemer som ABB Ability™ System 800xA og ABB Ability™ Symphony Plus for å forbedre nøkkelytelsesmålinger for anlegg og utstyr. Med en installert base på 35 000 DCS-systemer i mer enn 100 land er ABB en pålitelig leder i å skape digitale løsninger for industrikunder.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.