ABB E-mobility har levert én million ladere

• ABB E-mobility har solgt mer enn én million elbilladere globalt på tvers av sin AC- og DC-ladeportefølje • Fortsatt vekst muliggjøres av en dobling av produksjonskapasiteten etter åpningen av ny hurtigladerfabrikk i Valderno, Italia • Milepælen viser ABB E-mobilitys forpliktelse til å muliggjøre fremtidens elektriske, utslippsfrie mobilitet
ABB E-mobility har levert én million ladere.

ABB E-mobility har levert én million elbilladere. Dette er den seneste milepælen i selskapets innsats for å muliggjøre en utslippsfri fremtid gjennom smarte og pålitelige ladeløsninger for elbiler.

Selskapet er tilstede i mer enn 85 land. Og etableringen av fjorårets nye produksjonsanlegg på 16 000 m2 i Valdarno, Italia, har ført til en dobling av produksjonskapasiteten i løpet av de siste to årene. Den moderne fabrikken til rundt 300 millioner kroner satte en ny standard for bransjen. Den produserer én DC-hurtiglader hvert 20. minutt takket være sine syv produksjonslinjer og gjør det mulig å fortsette den eksepsjonelle veksten fra de siste årene.

I tillegg til anlegget i Valdarno fortsetter ABB E-mobility sin ekspansjon globalt. Tidligere i år kunngjorde selskapet produksjonsstart ved sitt nye anlegg i USA. Det vil produsere opptil 10 000 ladere årlig for offentlig lading, skolebusser, firmabiler og lignende. I 2022 økte ABB E-mobility sine eierandeler betydelig i den store kinesiske ladeleverandøren Chargedot.

- Fra produksjonen av EUs første 50 kW lader i 2010 til lanseringen av Terra 360, som kan levere 100 km rekkevidde på mindre enn tre minutter, har ABB E-mobility i lang tid utviklet innovasjonene som er nødvendige for å skape en utslippsfri, fremtidig mobilitet, sier Frank Mühlon, leder for ABB E-mobility.

- Vår kontinuerlige forskning og utvikling viser vår pågående forpliktelse til forbedring innen e-mobilitet. Og det er den globale leveransen av disse løsningene som i stor skala er integrert i realiseringen av våre mål. Jeg vil takke våre kunder globalt for samarbeidet mot å nå denne milepælen som en million ladere er. Jeg ser frem imot videre utrulling og til en renere og grønnere verden som vi sammen er med på å skape.

- ABB i Norge har vært med fra starten i 2011 da vi leverte landes første hurtiglader til Lyse. Vi har siden bygget vår portefølje og organisasjon til å møte dagens og morgendagens utfordringer i omstillingen av Norge til et nullutslippssamfunn, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.

ABB E-mobility er en global leder innen ladeløsninger for elektriske kjøretøy som muliggjør nullutslippsmobilitet for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Vi er en foretrukken partner for verdens største produsenter av elbilkomponenter og landsdekkende ladeoperatør for elbiler. Selskapet har den bredeste porteføljen av ladeløsninger, fra smarte ladere for hjemmet til høyeffektladere for fremtidens motorveiladestasjoner, løsninger for elektrifisering av kjøretøysflåter og lading for elektriske busser og lastebiler. Med rundt 1500 ansatte globalt har ABB E-mobility solgt mer enn én million elbilladere på tvers av mer enn 85 markeder, inkludert over 50 000 DC hurtigladere. https://e-mobility.abb.com/

ABB E-mobility har levert én million ladere.
Med fjorårets åpning av et nytt produksjonsanlegg i Valdarno i Italia har ABB E-mobility har doblet produksjonskapasiteten for hurtigladere.

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs rundt 105 000 ansatte bygger på mer enn 130 år med kvalitet, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com